Deze week was Bart van Essen, mede-eigenaar van One:Nil, the creative agency in sports*, curator van Random Pic(k) Of The Day For A Week. Vijf dagen lang deelde hij zijn inspiratie op de Facebook-pagina van Nils Adriaans (één bijdrage per dag).
Van Essen over zijn week: 'In weken als deze gaat mijn sporthart sneller kloppen. De Olympische Winterspelen zijn begonnen, de Eredivisie is weer hervat en we hebben net een historische Grand Slam-finale in Melbourne achter de rug. Momenten die bol van spanning en emotie staan. En een prachtig speelveld voor merken en sponsors om hun boodschap te communiceren. Maar dit brengt ook druk met zich mee. De ogen van supporters, stakeholders en de media staan er vol op. Raak schieten is een must. Ik raak dan ook enorm geïnspireerd door een verrassend inzicht of onderscheidende executies.'
Hier zijn 5 bijdragen:
1. BBC breekt het ijs
'Eén van de mooiste sportevenementen ter wereld, die het verdient om op passende wijze aangekondigd te worden: de Olympische Winterspelen. Van alle trailers die ik zag, sprong die van de BBC er voor mij met kop en schouders bovenuit. Geen film - zoals zo vaak - waarin de atleten of historische prestaties centraal staan, maar juist een frisse aanpak die uitblinkt in eenvoud en executie. En waarom met de computer animeren als je het zelf kunt maken? Prachtig gedaan. Mocht je tijd hebben, bekijk dan ook de making of. Dan zie je pas echt de aandacht voor craft in deze film.'
2. Arsenal is groots zonder rood - Statement tegen het bloedvergieten onder de Londense jeugd
'Voetbalclub Arsenal beseft goed wat voor invloedrijke positie het heeft op de Londense straten. Zo zet het zich al enkele jaren in om onder andere jeugdcriminaliteit en steekincidenten aan te pakken via diverse lokale programma’s. Maar om dit verhaal goed te vertellen, zodat het ook impact maakt op nationaal of zelfs internationaal vlak is lastig. Creativiteit in je communicatie is dan essentieel.
Challenge accepted, dachten adidas en Arsenal. Met hun nieuwste campagne #NoMoreRed wisten zij internationaal het onderwerp vol in de spotlights te zetten. Het idee was simpel: Arsenal verwijderde hun iconische rode kleur van het shirt als statement tegen het bloedvergieten onder de Londense jeugd.
De club speelde één duel volledig in het wit en schonk achteraf de shirts aan mensen in Londen die een impact hebben op de lokale jeugd. Een bolde move van Arsenal en adidas, die wat mij betreft volledig terecht veel lovende reacties kreeg.'
3. Channel 4 begrijpt rivaliteit - Het resultaat is een film die bij elke F1-fan een gevoelige snaar raakt
'Even terug naar december, naar de ontknoping van het bloedstollende F1-seizoen. Lewis Hamilton ging op voor z’n achtste titel. Max Verstappen voor z’n eerste. Ongegeneerd kozen analisten en broadcasters uit Engeland en Nederland de kant van hun landgenoot. Maar niet het Engelse Channel 4. Zij kozen voor respect en class.
Het resultaat is een film die bij elke F1-fan een gevoelige snaar raakt. De Britse acteur Lennie James weet met rake en simpele bewoording de schoonheid van de sport en dit unieke moment bloot te leggen. Met de regel 'he is you' slaat hij een verrassende brug tussen twee rivalen en hun bloedfanatieke achterban. Hier staan twee kampioenen. Een krachtige video met een sterk staaltje copywriting.
Bekijk de film hier.'
4. Niet je doorsnee atleet - Sebastian Vettel organiseert #RaceForWomen in Saoedi-Arabië
'F1-coureur Sebastian Vettel is niet je doorsnee atleet. Hij zet zich al jaren actief in voor maatschappelijke kwesties als gelijke rechten en klimaatverandering. En toen de F1-coureurs vorig seizoen afreisden voor de eerste Grand Prix ooit in Saoedi-Arabië, liet hij zich weer van zijn beste kant zien.
Hij huurde een kartbaan af en organiseerde een racedag voor vrouwen. Opvallend, omdat het in Saoedi-Arabië tot voor kort nog verboden was voor vrouwen om zelfs maar auto te rijden. Op deze manier benadrukte Vettel de positieve verandering en inspireerde een nieuwe generatie vrouwelijke coureurs, wat veel sympathie opleverde.
Wat mij betreft een klein, maar sterk voorbeeld dat aantoont wat voor enorme impact atleten hebben - zelfs in de politiek.'
5. Hartverwarmende hooligans - ‘Sorry’ dat ze Valentijnsdag doorbrachten in het stadion
'Om de week passend af te sluiten, heb ik er nog eentje uit de oude doos. Wat doe je als je global campagne ‘love = football’ en Valentijnsdag (a.s. maandag!) samenvallen op een dag met veel voetbalwedstrijden? Puma had een schitterend antwoord.
Ze maakten een iconische commercial die voetbalfans konden delen met hun geliefden om hun gevoelens uit te drukken. Maar vooral als kleine ‘sorry’ dat ze Valentijnsdag doorbrachten in het stadion. Het contrast tussen een volle pub met stereotype 'hooligans' en het romantische ‘Truly Madly Deeply’ is een gouden zet. Het geeft mij na al die jaren nog steeds een lach op het gezicht!
Bekijk de hartverwarmende commercial hier.'
*) One:Nil is het bureau dat samen met Ajax Eurobest Grand Prix- en meervoudig Lampen-winnaar A Piece of Ajax ontwikkelde.
Komende week is Arian Buurman, algemeen directeur SOS Kinderdorpen**, curator van #RPOTDFAW.
**) Buurman is tevens lid van de Raad van Commissarissen bij Detailresult Groep en de Raad van Bestuur van Mediahuis, was ruim elf jaar algemeen directeur bij de Stichting Etherreclame (Ster), voorzitter van het bestuur van SPOT (het Nederlandse kenniscentrum voor televisiereclame), voorzitter van de MWG (branchevereniging voor commerciële communicatieprofessionals), toezichthouder bij de Stichting Reclame Code en Sire-bestuurslid.