Lidl heeft een pitch voor een nieuw creatief bureau uitgeschreven. Dit heeft marketingdirecteur Jorieke de Vries zojuist aan Adformatie bevestigd.
De discountsuper werkte sinds 2018 samen met Joe Public. Het bureau is uitgenodigd voor de pitch, maar heeft hiervoor bedankt. Jeroen van Eck, strategy director: ‘Nee, we doen niet mee. Daar hebben we het wel met elkaar over gehad, maar uiteindelijk vonden beide partijen het beter om hun eigen weg te gaan.’
Jorieke de Vries kan nog niet zeggen welke bureaus er aan de pitch deelnemen, wel is er al een selectie gemaakt. De Vries: 'We hebben enkele bureaus benaderd, ik verwacht komende week meer te weten over de bureaus die daadwerkelijk aan de pitch meedoen.' In juni moet bekend worden welk bureau als winnaar uit de bus komt. De samenwerking met mediabureau Zigt blijft voortbestaan.
Frisse blik
De reden voor het uitschrijven van de pitch is dat Lidl behoefte heeft aan 'een frisse blik op de bestaande uitingen', zegt De Vries. Of dit betekent dat het huidige reclameconstruct van de Lidl-flat overeind blijft, kan ze niet zeggen. 'De flat is fantastisch, maar het lijkt me gezond om er nog eens goed naar te kijken.'
Toevallig genoeg heeft Joe Public sinds kort een 'pitchgerecht' op zijn zogeheten menukaart staan, na twaalf jaar lang níet aan pitches te hebben deelgenomen. Of dit verband houdt met de samenwerking met Lidl, is niet duidelijk.
Het reclameconstruct van 'de Lidl-flat' bestaat sinds 2020; vorig jaar werd het vaste personage Thomas Acda vervangen door Alex Klaasen. Reden voor deze wijziging was het feit dat Lidl een 'dwarsdoorsnede' van Nederland wil laten zien.