Premium

Jos Govaart over het verdwijnen van Coopr en de keuze voor Brand Potential: 'We hebben een internationale droom'

Interview met de mede-oprichter en directeur van pr-bureau Coopr. Dat gaat 1 oktober verder als Brand Potential Benelux.

Jos Govaart

Coopr verdwijnt. Vandaag bracht het PR-bureau naar buiten dat het opgaat op in het van origine Britse bureau Brand Potential.

Jos Govaart, medeoprichter van Coopr, krijgt als managing director de leiding over de Benelux-divisie van Brand Potential en gaat daarbij nauw samenwerken met Guillaume Furminger, executive creative-director van het merkenbureau.

Door de samenvoeging wordt Brand Potential het fullservice merkbureau van het Candid-platform, waar beide onderdeel van zijn.

Jody Koehler, de medeoprichter en -eigenaar van Coopr, zal niet meegaan naar de nieuwe organisatie. Wat hij gaat doen is nog niet bekend.

Vooral zijn vertrek komt als een verrassing voor velen, zegt Jos Govaart. ‘Dat Coopr een stap zou maken was hier al wel langer bekend. We hebben mensen ook altijd wel in de loop gehouden van de plannen.’

Deze ontstonden volgens Govaart tijdens de gesprekken die hij met zijn collega’s in Londen had. Het bleek dat beide bureaus zich grotendeels op dezelfde vraagstukken richten, maar elk met een eigen invalshoek en dienstverlening. Die sloten dusdanig op elkaar aan dat het samenvoegen ervan een goed idee leek. Ook was er een persoonlijke klik.

 

JM: Wat voor een mensen zijn het?
JG:

‘Het zijn bijzonder slimme en aardige mensen die cultureel gezien best wel een beetje op ons lijken. Alleen het bureau daar is wat anders van aard. Het is een strategisch bureau met een vrij sterke nadruk op research en innovatie. Dat is zo'n beetje de helft van wat ze doen.  Ze krijgen vragen als, en ik verzin nu even een voorbeeld: we zijn een bierbrouwer en verliezen marktaandeel. Hoe kunnen we dat stoppen? Op basis van onderzoek kan naar voren komen dat er een nieuw pilsmerk moet komen. Dat nieuwe merk moet er op een bepaalde manier uitzien, daar heeft het een batterij aan designers voor.’

Wat voegt Coopr toe?  

‘Als je nadenkt over merkstrategie, dan moet je ook nadenken over de reputatie van de organisatie en dan is PR-denken heel belangrijk. In dat laatste stuk komen wij aan bod. Een 30-seconden-tvc zullen we niet gaan maken en de dagelijkse social-mediacontent ook niet, maar alles wat er tussenin zit, dus of dat nou contentformat is, storytelling-strategieën of het opzetten van een merkreputatie via een mediatraject.’

Was er ook vraag vanuit klanten in Nederland naar bredere dienstverlening van jullie?

‘Impliciet wel. Je hoort natuurlijk in de markt dat opdrachtgevers minder complexiteit willen in het werken met bureaus, meer overzicht willen. Toen wij aan boord kwamen bij Candid had het zo’n veertien merken. Dat was natuurlijk totaal onbegrijpelijk voor de buitenwereld.  Daar is een slag gemaakt. Het platform is nu verdeeld in Media, Comms - wat wij in Nederland advertising noemen - en Brand, het cluster waarin wij vallen. Het was uiteindelijk ook logisch om daar de bureaus samen te voegen en met een geïntegreerd aanbod te komen. Ik ben daar enorm enthousiast over. We zijn ook niet voor niets bij een groter platform aangesloten…’

Wat brengt de samenwerking Coopr zelf in de eerste instantie?

‘Wat bij PR natuurlijk altijd lastig is, is het onderzoek naar resultaten. Het gaat ons helpen als we nog betere inzichten tot onze beschikking hebben via onderzoek en data. We moeten nog zien hoe dat werkt. Misschien zou de omvang van het bureau nog groter moeten zijn om dat op de markt ook echt te kunnen kapitaliseren en goed te kunnen aanbieden.’

Heb je al plannen voor verdere groei?

‘We hebben een internationale droom, maar in eerste instantie wil ik dit aanbod gewoon heel goed gaan neerzetten in de Benelux. Van daaruit kunnen we misschien verdere stappen zetten op het Europese vasteland, als zich daar kansen voor doen.’

Hoe is het bij het personeel gevallen dat je nu onderdeel wordt van Brand Potential?

Verschillend. Er zijn mensen die de kat uit de boom kijken en mensen die direct kansen zien en zin hebben in het nieuwe avontuur. Er zijn nu al initiatieven om bepaalde onderwerpen gezamenlijk op te pakken met  Londen. Dus dat begint zich zo langzaamaan te vormen. Maar er zijn ook collega’s die er meer moeite mee hebben. Degenen die hier al langer werken hebben uiteraard ook een persoonlijke band met Jody opgebouwd. Bovendien heeft hij ook een belangrijke rol intern. Ze zijn aan hem gehecht, zoals ze zich ook hebben gehecht aan de naam Coopr en alles wat dat representeert.’

Dat raken ze grotendeels kwijt?

‘Nee, een aantal essentiële dingen blijft hetzelfde. We blijven in hetzelfde pand zitten bijvoorbeeld, aan het dagelijkse werk en de omgeving waarin dat gebeurt verandert niet veel. Ook de manier waarop we met elkaar en met klanten omgaan,  de kansen die mensen krijgen op jonge leeftijd, en de hulp en steun die ze daarbij krijgen, dat alles blijft. Dat is gewoon de filosofie die ik als mens en als professional heb. En daar ga ik niet aan tornen. Dus dat geeft een soort van veiligheid. Aan de andere kant gaat er ook wel een wereld open van nieuwe kansen en mogelijkheden. Je leert van andere collega's, van andere soort klanten.’

Was jijzelf ook toe aan verbreding van je werk?

Ja, ik was toe aan een nieuwe impuls. In 1997 ben ik Netvlies gestart, een digitaal bureau dat zich vooral op websites richtte. In 2009 startte Coopr en nu 15 jaar later volgt Brand Potential. Dat het breder is dan PR alleen maakt vind ik alleen maar interessant; ik ben het vakgebied PR ook maar per toeval ingerold, het had ook wat anders kunnen zijn.’

Je bent ook voorzitter van beroepsvereniging Logeion. Blijf je dat doen?

‘Ik heb mezelf die vraag ook gesteld en het al eerder met het bestuur besproken. Het is mijn intentie is om m’n termijn af te maken. We hebben als bestuur een duidelijke portefeuilleverdeling, dus dat moet kunnen. Maar de praktijk zal het leren.’ 

Jullie hebben de veranderingen nu al bekend gemaakt, terwijl ze pas per 1 oktober ingaan. Waarom is daarvoor gekozen?

Nou, eigenlijk wilden we 1 september al omgaan, het moment waarop Coopr precies 15 jaar bestaat. Dat bleek alleen net niet haalbaar zo kort na de vakantie. 1 oktober was praktischer, ook omdat ons nieuwe boekjaar dan begint. Dat we nu al naar buiten gaan is echt een persoonlijke keuze. Dat heeft er gewoon mee te maken dat ik een grote hekel heb aan dubbele agenda's. Dat vind ik veel te ingewikkeld. Ik wil gewoon met een open vizier gaan werken aan de toekomst. Als we nu op zoek gaan naar nieuwe mensen, wil ik ze het volledige verhaal kunnen vertellen en niet schimmig moeten doen dat er iets over een paar maanden staat te gebeuren, maar mondje dicht, want niemand het nog mag weten. Ik moet er niet aan denken.'

Het lijkt me ook een goede manier om klanten en de markt mee te nemen in de verandering.

‘Voor een deel wel, hoewel klanten van ons het natuurlijk sowieso wel duidelijk wordt. Die werken met ons en nemen we wel mee. Andere bedrijven zijn nu echt niet bezig met hoe die bureauwereld nu helemaal in elkaar zit en wat Coopr precies doet. Die zijn gewoon lekker druk met hun eigen zaken. Daar hebben ze  groot gelijk in. Dat betekent wel dat als het eenmaal zover is we er flink gas op gaan geven. En dan hoop je dat als er, noem eens wat, in november een pitch uitgeschreven wordt voor een PR-bureau ze ons niet vergeten.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie