Overslaan en naar de inhoud gaan

Erik Kessels: ‘Ik word schijtziek van het woord samen’

Erik Kessels over recessie als voedingsbodem voor creativiteit. ‘De beste ideeën hebben iets van decadentie’

Als we uit de coronacrisis komen dan moeten we met z’n allen heel hard werken om de creatieve ideeën weer op niveau te krijgen, zegt Erik Kessels (founder KesselKramer). In het door hem ontworpen klokkentoren van Capital C praat hij over wat nodig is voor échte creativiteit.

related partner content for mobile comes here

‘De afgelopen tijd is heel veel gedaan om dingen te pamperen en iedereen tevreden en veilig te houden. Het is natuurlijk heel raar dat je dan zo’n corporate ziet met een heel groot hart erop met daarbij “zorg goed voor elkaar”. Allemaal goed bedoeld, maar soms ook hypocriet. Ik word schijtziek van het woord “samen”. Dat is een woord dat je hierna niet meer wil horen. Gezellig, samen. Ik hoop dat het snel weer gaat over dingen die vooruitgang brengen, in creativiteit.’

Crisis stimuleert creatief denken niet, meent de creatief en kunstenaar. ‘Er wordt gezegd dat recessie een goede tijd is voor creatieve ideeën, ik sta daar wel een beetje anders in. Echte creativiteit ontstaat in periodes dat het heel goed gaat. Het heeft een soort decadentie. Als er in reclame en marketing dingen echt veranderen, dan hebben mensen in eerste instantie zoiets van: “is dat nou nodig? Moet dat nou echt?” en later bleek het dan een geniale inval te zijn en een categorie te veranderen. We moeten straks vechten om de creativiteit die niet nodig is, verwarrend of zelfs verstorend, weer toe te laten.’

‘Om creatief te zijn moet je je supergoed voelen, het gevoel hebben dat je alles aankan en niet ’s bijvoorbeeld ‘s ochtends ruzie met je vriendin gehad hebben. Dan komt creativiteit er nog een keer bovenop. Mensen gaan nu vechten om deze periode achter zich te laten. Het is natuurlijk iets heel dwangmatigs geweest. Het is nodig om mensen te beschermen, maar dat heeft niets met creativiteit te maken.’

Bekijk ook de Adformatie Connects Live terug over the state of Dutch creativity: 

Adformatie Connects Live 10 met Darre van Dijk (TBWA\Neboko), Hans Brouwer (MassiveMusic) en Kerrie Finch (FinchFactor)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in