Buutvrij heeft de bureaupitch van HandicapNL gewonnen. De centrale vraag in de pitch was het contact tussen personen met en zonder beperkingen op festivals te bevorderen en zodoende deze festivals 'toegankelijk voor iedereen' maken. De eerste campagne en festivalactivatie van de hand van het Amsterdamse reclamebureau moeten in de loop van het nieuwe jaar uitgerold worden.
De pitch, die afgelopen zomer werd uitgeschreven, ging tussen de bureaus Happy Horizon, Vormvijf en Buutvrij. Voor de fondsenwerving werkt HandicapNL nog altijd samen met Happy Horizon. In een verder verleden werkte de organisatie met Being There samen.
Geen wij-zij-sfeer
Als het aan Reuben Alexander van Buutvrij ligt draait de festivalwereld om 'samen hetzelfde beleven', maar in de praktijk is dit volgens hem lang niet altijd het geval. 'Met ons werk voor HandicapNL willen we de nadruk leggen op wat mensen gemeen hebben, in plaats van hun verschillen. Op festivals zie je vaak een speciale ruimte voor mensen met een beperking, met een verhoging of een hek eromheen.' Zo'n hek op zich is al een beperking, meent Alexander. 'Het creëert een wij-zij-sfeer. Zit je in een rolstoel? Dan moet jij dáár zitten. Wij willen ervoor zorgen dat alle bezoekers het festival hetzelfde kunnen beleven. Met en dwars door elkaar.'
Tijdens de pitch heeft Buutvrij de bekende presentator Eva Eikhout aangehaakt, die vanwege een lichamelijke beperking zelf in een rolstoel zit. 'Erg fijn dat ze de doelgroep hebben betrokken bij de conceptontwikkeling. Dat gaf veel vertrouwen', aldus Daniëlle Schutgens, directeur van HandicapNL. Buutvrij is bovendien geen onbekende in de wereld van festivals. Nog altijd geldt de 'Powerwash' van Miele -in 2017 bedacht door Buutvrij- voor veel merken als de ultieme festivalactivatie. Of we voor HandicapNL iets soortgelijks kunnen verwachten? Alexander, lachend: 'Het wordt in ieder geval iets met minder slipgevaar.'
Buutvrij doorbreekt traditie
Na vijf jaar uit principe niet te hebben gepitcht -de laatste keer was in 2018 voor Ikea- heeft Buutvrij nu gebroken met deze traditie. Alexander: 'We zijn met een klein team, pitchen kost veel resources en de spelregels zijn niet altijd even duidelijk. We zetten ons liever in voor merken die uit zichzelf voor ons kiezen. Maar nu kwam er een pitchopdracht voorbij die ons zo goed past, dat we hebben besloten er alles aan te doen om 'm binnen te halen.'
Over de Ikea-pitch destijds: 'Dat zagen we vooral als een leuke wedstrijd, want het ging tussen ons en onze vrienden van Natwerk en Superheroes. We spraken van tevoren af om na afloop het gemaakte werk met elkaar te delen - met de billen bloot dus. Als winnende partij organiseerde Buutvrij deze bijeenkomst. Dat werd dus hard lachen met leuke mensen en Zweedse vlaggetjes en balletjes. Zo kan het ook.'
Tegenwoordig werkt Ikea samen met DDB Amsterdam. Buutvrij werkt naast HandicapNL voor opdrachtgevers als Natuur & Milieu en Omroep Zwart.