Gouden Loeki: Albert Heijn grote winnaar

Kerstcommercial met hamster Harry is het populairste bij het Nederlandse publiek.

Albert Heijn en TBWA\Neboko met de prijs in handen.

Albert Heijn heeft de Ster Gouden Loeki gewonnen voor zijn kerstcommercial met hamster Harry. Staatsloterij en Plus wonnen respectievelijk zilver en brons. 

De winnaars van de Gouden Loeki ontvingen de prijs vrijdagavond in een speciale uitzending van Omroep Max uit handen van schaatser Irene Schouten. Er zijn dit jaar in totaal 63.475 stemmen uitgebracht voor de populaire publieksprijs (sinds 1995).

Het is niet de eerste keer dat Albert Heijn -samen met bureau TBWA\Neboko- de publieksprijs mee naar huis neemt. Eerder won de supermarktketen een Gouden Loekie met Appie Christmas in 2017 en Meneer Van Dalen in 2015. 

In de tv-commercial bereidt de welbekende familie van supermarktmanager Ilse zich voor op de feestdagen, als hamster Harry aan de overkant van de straat een andere hamster ziet. Niet veel later is Harry spoorloos en blijkt hij op zoek te zijn gegaan naar een soortgenoot. Vlak voor zijn familie hem vindt en weer alleen mee naar huis neemt, vindt er een liefdevolle ontmoeting tussen de twee beestjes plaats.

Zilver en brons

De tweede prijs werd verzilverd door Staatsloterij (eveneens TBWA\Neboko) met de Fritsie-commercial. Hierin gaat het baasje van koekoeksklok Fritsie op zoek naar iemand die de klok kan repareren. Pas als Fritsie in een koffietentje een andere koekoeksklokvogel ontmoet, fleur hij helemaal op.

De bronzen Loeki ging naar Plus (bureau Wunderman Thompson) met de kerstcommercial Goed eten is samen eten, waarin hoofdrolspeler juf Mari aan tafel belandt bij een van haar leerlingen om vervolgens samen van het kerstdiner te genieten.

Top 10

De tien winnaars op een rijtje:

1.           'Het kleinste grootste liefdesverhaal van het jaar' van Albert Heijn en TBWA\Neboko
2.           'Fritsie' van Staatsloterij en TBWA\Neboko
3.           'Goed eten is samen eten' van Plus Supermarkten en Wunderman Thompson
4.           'Snollebollekes Juichcape' van Jumbo en Alfred International
5.           'De wereld van Leah' van KNGF Geleidehonden en Selmore Creative Agency
6.           'Volop pasen, vol verrassingen' van Albert Heijn en TBWA\Neboko
7.           'Teststraat' van OHRA en Joe Public
8.           'Maak je Hart voor vergeten kinderen in sociaal isolement' van Het Vergeten Kind en WWAV
9.           'Alle producten voor jou en je gezin' van Kruidvat en DDB Unlimited/Eigen Fabrikaat
10.         'Er lekker tegenaan' van Jumbo en Alfred International

Alle commercials zijn hier te bekijken.

Uitreiking

Net als vorig jaar was de uitreiking van de Ster Gouden Loeki op televisie te zien, in een speciele uitzending van Omroep Max op NPO1 onder leiding van Carrie ten Napel. Kees Boot, Hila Noorzai, Steven Brunswijk en Saar Koningsberger speelden een reclamequiz. Ook zong Ilse DeLange haar reclamehit Don't Hold Back en hadden 'bekende reclamegezichten' Harry Piekema, Patrick Stoof en Juliëtte de Wijn een rol in de uitzending. Irene Schouten reikte de gouden award uit.

Publiekspanel

Elk kwartaal kiest een onafhankelijk publiekspanel van GfK de 10 mooiste, leukste en populairste commercials van dat kwartaal. Dit levert in totaal 40 kwartaalwinnaars op. Deze 40 commercials zijn opnieuw aan een onafhankelijk panel van GfK voorgelegd, met als resultaat de 10 finalisten van het jaar. De winnaar van de Ster Gouden Loeki wordt voor 50% bepaald door het publiekspanel en voor 50% door het Nederlands publiek dat tot en met 20 februari kon stemmen op stergoudenloeki.nl.

Reacties:

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Marcel Vogels
Volgens mij mag de redactie van Adformatie (en Screenforce) een bosje bloemen met een fles goede bubbels naar Johan van der Zande (AH) en Patritia Pahladsingh (TBWA) sturen. Getuige de opmerkelijke Adformatie-berichten van een aantal maanden geleden. https://www.adformatie.nl/campagnes/deskundigen-wijzen-jumbo-aan-als-kerstwinnaar-van-2021 en
https://www.adformatie.nl/campagnes/kerstcommercials-jumbo-lidl-en-plus-favoriet-onder-publiek

MeMo2 (a Kantar company) maakt altijd veel werk van het onderzoek naar de beste Kerstcommercial of beste Jaarcommercial. Ook dit jaar. Met THX hebben we een representatieve groep van 10.000 Nederlanders gevraagd naar kun voorkeur en mening. We geven dit altijd zoveel aandacht omdat we ons realiseren wat de impact is van de uitkomst. Voor de medewerkers van het merk zelf, voor alle creatieven, voor het mediabureau en voor alle andere medewerkers die met zo’n campagne bezig zijn geweest. Dit nauwkeurigheid zorgt voor betrouwbare resultaten. https://www.marketingtribune.nl/bureaus/nieuws/2021/12/kantar-albert-heijn-beste-kerstcommercial-2021/index.xml

Daarom alvast een oproep voor December 2022. Adformatie en Screenforce, doe wat beter je huiswerk voordat je landelijke ‘Kerstwinnaars’ gaat uitroepen. Een ‘expert-panel’ van 6 personen, een onderzoekje van n=100 en een bizar rekensommetje (Screenforce) doet onrecht aan de echte winnaars. En dat zou natuurlijk niet de functie van echte journalistiek moeten zijn.

Voor de volledigheid. Ook Validators had het bij het juiste eind. En ook Validators had er een methodologisch echt werk van gemaakt.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie