De bureaus Goud en Uberconnected, gespecialiseerd in merkcampagnes, activaties en social, fuseerden in 2016. Daarna werden Icemedia (digital), Redmint (retail) en DIFR (experiential) overnomen. Begin dit jaar werden alle bureaus gehuisvest in één gezamenlijk pand aan het Surinameplein in Amsterdam, de naamswijziging in GUC Agency is een logisch gevolg hiervan. Het bureau heeft in Lissabon een eigen digitaal productiehuis dat verder wordt uitgebouwd. In totaal werken 110 mensen bij GUC Agency.
Managing partner Brian Hirman: ‘Een grote uitdaging voor marketeers is te zorgen dat merken in alle contactpunten zijn vertegenwoordigd, dat te managen en daar de interne organisatie op aan te passen. Het hart van GUC Agency zit in de integratie tussen merkdenken en een always on-strategie vanuit content, conversatie en experience. We geven merken een gezicht met merkcampagnes, maar het gaat erom hoe een merk echt ervaren wordt en één op één met doelgroepen communiceert. Deze visie is niet uniek, maar ik denk dat wij in conversatiemanagement verder zijn dan de meeste bureaus.'
Verzuiling bij merken
In de praktijk werd voor opdrachtgevers als Coop, Hyundai en Vans al geïntegreerd gewerkt. ‘We zijn anderhalf jaar bezig geweest met het neerzetten van een brede creatieve vloer en die te integreren met het technische stuk. Bedenkers en makers waren dus al geïntegreerd samengebracht binnen één unit en nu hebben we ook de verschillende accountloketten losgelaten.’
Opdrachtgevers kunnen nog wel afzonderlijke diensten zoals community management, social content of activatie afnemen. ‘Aan klantzijde is de organisatie soms nog verzuild per kanaal georganiseerd met eigen inkoop en die kunnen we dan natuurlijk ook helpen, maar een groeiend deel van onze klanten vraagt om een meer geïntegreerde benadering.’
GUC heeft vooralsnog besloten media-inkoop buiten de deur te houden. Hirman zegt hierover: ‘Op social doen we het wel. We zien de voordelen om media en creatie bij elkaar te hebben, maar inkoop en programmatic is een heel specialistisch spel.’
Uren maal tarief is niet tot in lengte van dagen schaalbaar.
‘Een aantal klanten probeert een deel van de bureaufunctie intern op te lossen, met name als het gaat om productie van hygiene-content die kalendergedreven is. Wij helpen dan met het opzetten van het strategisch contentconstruct. Op het gebied van community management zitten wij regelmatig met teams bij de klant. Andersom hebben wij een aantal klanten die voor een vaak bij ons op kantoor zitten, Coop heeft bijvoorbeeld zijn eigen kamer bij ons op kantoor.’
‘We kijken naar het verdienmodel, uren maal tarief is niet tot in lengte van dagen schaalbaar. Verder zien we dat er groei zit in product- en servicedesign. Maar daar moet wel meer dan gemiddeld in worden geinvesteerd om het groter te maken. We willen producten en diensten vanuit merken opzetten, dat ligt op het snijvlak van innovatie en marketing. Organisaties weten zelf vaak ook niet hoe ze dit precies moeten aanvliegen en uit welk budgetpotje het moet worden betaald.’
‘Ik denk vooral dat langere en échte partnerships – die er voorheen meer waren - nu schaarser zijn geworden. Je krijgt als bureau minder lang de tijd om echt diep onder de huid van een klant te duiken, ook door wisselingen aan klantzijde. Je wordt soms teveel gezien als leverancier in plaats van als partner. Terwijl dat laatste wel nodig is om het optimale uit de relatie te halen. Gelukkig hebben we een aantal klanten met wie we dat wel hebben.'