Millennials stonden lange tijd in in het middelpunt van de schijnwerpers van marketeers. Inmiddels richten steeds meer merken hun pijlen op een nieuwe generatie. Mogen we u voorstellen: Generatie Z. Geboren tussen 1996 en 2010, jong, ambitieus en altijd online. Op dit moment mogen 4 miljoen Nederlandse jongeren zich tot Gen Z rekenen. En omdat de ‘oudste’ Gen Z’ers inmiddels hun studies afronden, neemt de koopkracht van deze generatie binnenkort in rap tempo toe. Tijd om een duik te nemen in de leefwereld van Gen Z.
Serieus over werk
Gen Z is slim en ambitieus. Naar verwachting zal het opleidingsniveau nog hoger liggen dan bij Millennials. Meest geliefd zijn studies Economie, Bedrijfskunde, Techniek en Gezondheid. Studievertraging is uit den boze, want met het huidige leenstelsel wordt dat een dure grap.En na de studie? Dan gaat Gen Z op zoek naar een (internationale) baan met doorgroeimogelijkheden waarbij het maken van impact mogelijk is.
Ook is er veel animo voor het starten van een eigen onderneming. Vrijheid vinden deze jongeren heel aantrekkelijk. En dan niet zozeer vrijheid in wisselende banen (‘zekerheid’ is juist belangrijk), maar meer de vrijheid om het werk naar eigen smaak in te richten. Een 9-tot-5-baan wordt hiermee een steeds ouderwetser begrip.
Geld speelt een rol
Money makes the world go round, dat weet deze generatie maar al te goed. Ongeveer de helft van Gen Z vindt het belangrijk om veel geld te verdienen. Plezier maken en vaak (en ver) op vakantie kost nu eenmaal geld. Maar niet alleen spaart Gen Z voor de leuke dingen des levens. Generatie Z doet er alles aan om schulden te voorkomen, en gaat verstandig met geld om.
Dus niet zomaar gaan voor de eerste de beste deal die online tevoorschijn komt. Nee, deze jongeren zijn internet savvy genoeg om het maximale uit hun geld te halen. Het is dan ook geen verrassing dat Gen Z veel aankopen doet met de smartphone. Opvallend: voor Gen Z is het pensioen nog heel ver weg, maar toch geeft deze generatie (meer dan Millennials) prioriteit aan een pensioenplan.
Born digital
Voor Gen Z zijn mobiel en online doodgewone zaken. Even laten weten dat je onderweg bent, even online opzoeken hoe je moet zoenen. Lekker makkelijk! Gen Z spreekt vloeiend de digitale taal en kan zich geen leven zonder technologie voorstellen. On-demand is het helemaal. En dan niet eens on-demand televisie, nee dat is iets voor ouderen.
Gen Z kijkt on-demand op hun smartphone. En het is maar goed dat je niet écht vierkante ogen krijgt van urenlang naar schermen turen. Deze generatie kijkt gemiddeld 7,5 uur per dag naar een scherm, waarvan vier uur op de smartphone. Echte digital natives dus, die ook nog eens behoorlijk kunnen multitasken. Onder het huiswerk maken stromen de appjes van vrienden binnen en blijft de Insta feed altijd up to date. De aandachtspanne van een Gen Z’er is dan ook kort: acht seconden.
Mogen wij je aandacht
Komen we meteen bij het volgende: hoe vang je als marketeer de aandacht van Generatie Z? Vergeet Facebook; zorg dat je merk op Instagram (en dan vooral Insta Stories), Snapchat en YouTube zichtbaar is. Gen Z’s favo topics gaan over kleding, humor, muziek, lifestyle en beauty. Influencers verdienen dan ook bakken met geld met het etaleren van de laatste mode-items en musthaves. Is het slim om ook een influencer in te zetten voor jouw merk? Jazeker. Maar zorg er wel voor dat jouw boodschap oprecht is, zonder opsmuk. Gen Z prikt namelijk heel makkelijk door een fake boodschap heen. Uit onderzoek van youth insights & marketing agency Immersive Youth blijkt dat 100% (!) van Gen Z het liefst authentieke, snappy en grappige content ziet. En 63% wil dat branded content wordt gedeeld door ‘echte’ personen (influencers). Bij content moet je trouwens alleen denken aan beeld, beeld en nog eens beeld. Gen Z is gek op korte video’s (max 10 seconden) die - als het even kan - worden versterkt door toffe muziek.
Generatie Z accepteert advertenties op sociale media meer dan andere generaties. Dat is goed nieuws voor adverteerders. Maar bedenk wel dat je slechts een één tot drie seconden krijgt om de aandacht te trekken, want deze jongeren slaan gemakkelijk advertenties over. Kortom, zorg ervoor dat je video’s direct impact maken en betrek je doelgroep zoveel mogelijk bij de content door middel van co-creatie.
Dit blog is onderdeel van een drieluik over Generatie Z. Volgende keer zoomen we specifiek in op de social mediakanalen die Gen Z het meest gebruikt.
Auteur: Rosa Veldhuis (Blauw Gras)
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!