Tijdens Adnight openden vrijdagavond zo'n zestig Amsterdamse bureaus hun deuren voor publiek. De meesten gaven een borrel, wild feest of hadden juist een inhoudelijk programma, maar het einddoel van de bureaus was hetzelfde: creatief talent enthousiasmeren voor een baan in de reclameindustrie.
The Freelance Qommunity wist zich tijdens Adnight met een opvallende inhaakactie te profileren. Zo'n dertig qollega's, leden van het freelanceplatform, bezochten in totaal twaalf bureaus, waar elk lid een werkplek overnam, tas aan de kapstok hing, lijstje met z’n foto op het bureau zette en een post-it op het pc-scherm plakte met de tekst: 'Qollega nodig?', begeleid door een QR-code die linkt naar de website van The Freelance Qommunity.
Bureaus voldoen niet aan wens
Het freelancersplatform springt hiermee in op een interessante ontwikkeling. Bureaus vechten voor hetzelfde creatieve talent, maar dat talent wordt steeds schaarser. Dat heeft ermee te maken dat de industrie onvoldoende investeert in talent, maar ook omdat de nieuwe generatie creatieven meer dan ooit behoefte heeft aan flexibiliteit, stelt Kim Trotz, medeoprichter van The Freelance Qommunity. 'De nieuwe generatie kiest voor impact maken, vrijheid en autonomie als arbeidsvoorwaarden. Hybride werken is de norm, en veel bureaus voldoen niet aan die wens. Dit vraagt om een nieuwe manier van samenwerken - en daar maken wij ons als The Freelance Qommunity hard voor.'
Ze vervolgt: 'We hebben de top van de creatieve industrie in onze community zitten, van art directors tot copywriters en developers. We zijn als freelancersplatform als het ware de flexibele schil om de bureaus heen. En omdat we zelf onderdeel van de branche zijn, weten we als geen ander wat bureaus nodig hebben.'
Bureaus op de wishlist
Voor aanvang van Adnight verzamelden de Qommunity-leden bij Capital C, waar ze een 'goodiebag' ontvingen en op pad gingen om zich als een ‘gele vlek’ (logokleur van het platform) over Adnight te verspreiden. De leden kozen zelf bij welke bureaus ze langs gingen, veelal bureaus die al lang op hun wishlist stonden.
Zo viel de keuze van freelancer Erhan Tartan op Boomerang, vanwege de mix van het programma. 'Inhoudelijke talks en als afsluiter het beruchte garagefeest. Ik heb hier mijn toekomstige freelance werkplek ingericht, want bij Boomerang werken lijkt me letterlijk een feest.'
Laura Mols bezocht bureau Granny, dat als thema 'Pay me like a white man', over transparantie in geld, had. Het diversitybeleid van het bureau is volgens Mols onderscheidend van andere bureaus in Amsterdam. 'Mooi om daar een kijkje in de keuken te hebben gekregen.'
Dirk Jan de Krom, medeoprichter van Adnight: 'Deze freelance take-over is precies wat de bureauwereld kan gebruiken: impactmakers met een flinke dosis ondernemersmentaliteit, gemixt met goede energie en een knipoog.'
De bezochte bureaus zijn Natwerk, Dentsu Creative, Granny, Boomerang, 180 Amsterdam, Kult & Ace, AnalogFolk, Gardeners, TBWA\Neboko, WPP Campus, Superheroes en Dept.