ESL Gaming, opgericht in 2000, is het bedrijf achter internationale gaming-events als Extreme Masters en Dreamhack Festival. De competities van ESL, voorheen Electronic Sports League, zijn naar eigen zeggen 'even iconisch' als die van de UEFA Champions League en NBA. ESL Gaming is het eerste e-sport-merk dat nu een eigen sonic branding heeft.
Doel van deze nieuwe sonische merkidentiteit, ontwikkeld door internationaal muziekbureau MassiveMusic, is om 'fans samen te brengen' en daarnaast een nieuw publiek aan te trekken, dat minder bekend is met e-sports.
Iedereen kan superster zijn
Het merkgeluid van ESL Gaming zit tussen elektronische en orkestmuziek in en wijkt daarmee naar eigen zeggen af van de rockmuziek die e-sportmerken doorgaans gebruiken. MassiveMusic ontwikkelde een anthem van 2 minuten, sonich logo van 3 seconden en een sound stamp van 1 seconde.
Het anthem is geïnspireerd op het idee dat iedereen een superster kan zijn: bij ESL kunnen ook jij en ik de top bereiken. De sonic branding moet aansluiten op 'de reis die de gamer aflegt'. Het merkgeluid was voor het eerst te horen tijdens het e-sports-event IEM Katowice in Polen en wordt verder uitgerold op televisie en online.
Primeur in de branche
Joe Bush, creative strategist bij MassiveMusic, zegt: 'ESL Gaming heeft miljoenen toegewijde fans van over de hele wereld, dus we moesten iets maken dat hen echt inspireert. Ik hoop dat het nieuwe anthem de toekomst van e-sporters en fans zal inspireren, vooral omdat het een primeur is in onze branche.’
De sonische merkervaring van ESL is te beluisteren op deze case-page.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!