Design-en merkbureau Rōnin Amsterdam trekt na zeven jaar de stekker eruit. Het faillissement is vorige week donderdag door Rōnin aangevraagd, afgelopen dinsdag is het bureau failliet verklaard door de Rechtbank Amsterdam. Sophie Beerepoot (Stibbe) is curator van de zaak.
Het Amsterdamse bureau Rōnin is in 2017 opgericht door Keith Kornson, Yordy van der Werff, Toby Mok en Leon Snelleman. Korson en Snelleman zijn eind vorig jaar uit het bureau gestapt. Susanne Meier werd rond diezelfde tijd aangesteld als managing director van het bureau.
Flinke achterstand
De voornaamste reden van het faillissement is het wegvallen van G-Star, de grootste klant van het bureau. Rond diezelfde tijd zijn de twee partners uitgekocht en besloot een nieuw aangestelde business director al in z'n proeftijd te vertrekken. Dit maakte dat het bureau eind vorig jaar met 'een flinke achterstand' 2024 in ging, zegt Yordy van der Werff desgevraagd.
'We wisten dat we waarschijnlijk harder moesten rennen dan we konden, maar we hebben alles gegeven. Helaas heeft het niet zo uitgepakt als we hadden gehoopt', aldus Van der Werff.
Voor G-star ontwikkelde Rōnin onder meer de digitale vormgeving rond de internationale campagne met Snoop Dogg. Ook werkte het bureau voor partijen als fashionmerk Patta, platenlabel Top Notch en kickboksorganisatie Glory.
Elf mensen
Bij Rōnin werkten op het laatste moment -naast de twee overgebleven partners- nog elf mensen. 'Zij gaan mee in een eventuele doorstart of ze trekken hun eigen plan', aldus Van der Werff.