Ook media- en reclamebedrijf Dentsu verlaagt de verwachte groei van de advertentiemarkt dit jaar. De organisatie noemt de hoge inflatie en aanhoudende politieke onrust - inclusief de oorlog in Oekraïne - als belangrijkste redenen om zijn verwachtingen naar beneden bij te stellen.
GroupM (WPP), Magna (IPG Mediabrands) en Zenith (Publicis) brachten afgelopen maand al vergelijkbare berichten naar buiten. Met Dentsu erbij is nu de hele big four ervan overtuigd dat de markt minder hard groeit dan eerder berekend, concludeert onder meer Mediapost.
Lagere groei in 2023
Dentsu verwachtte oorspronkelijk dat de advertentiemarkt dit jaar 9,2 procent zou groeien, wat is bijgesteld naar 8,7 procent. De Amerikaanse groei zou uitkomen op 13,7 procent, wat is aangepast naar 12,8 procent.
Kijkend naar de voorspellingen van de vier grote reclamebedrijven komt de groei in 2022 uit op een consensus van +8,9 procent. Volgend jaar neemt de groei af (+5,6 procent), om in 2024 weer te stijgen (+6,5 procent). Waarbij de big four wel waarschuwt dat de realiteit de verwachtingen kan inhalen. Een jaar geleden was een oorlog tussen Rusland en Oekraïne immers ook nog ver weg, waren de rentes en inflatie veel lager en betaalden we fors minder voor stroom en gas.
Techbedrijven bereiden zich voor op recessie
Steeds meer techbedrijven houden door de onzekere wereldwijde gebeurtenissen rekening met een aanstaande wereldwijde recessie. Zo trapten gisteren ook Tesla, Google en Microsoft (verder) op de rem. Eerder kondigden organisaties als Twitter, Uber, Snap, Klarna en Meta al reorganisaties aan.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!