Dentsu Lab, de 'innovatiepropositie' van de bureaugroep, zet voet buiten Japan. Nog dit jaar moeten er zogeheten labs komen in Amsterdam, Londen, Warschau, Mumbai en Bengaluru. Volgend jaar volgen er meer steden, zo belooft Dentsu.
Wat het lab doet
Het eerste en vooralsnog enige lab van Dentsu bestaat al tien jaar, en is gevestigd in Tokyo. Het lab moet innovatie brengen in de 'menselijke ervaring', wat een nogal breed begrip is. Concreter heeft het lab in het afgelopen decennium meegewerkt aan het gebruik van algoritmen en datavisualisatie om sportervaringen te verbeteren, ceremonies van internationale evenementen en het gebruik van technologie om het leven van mensen met een handicap inclusiever te maken.
Lokale labs en samenwerking
Voor Dentsu is na tien jaar de tijd rijp om ook buiten Japan labs op te zetten. Die labs krijgen eigen topmensen (waarover binnen een paar maanden meer nieuws) en gaan samenwerken met elkaar en met bestaande Dentsu-kantoren. Aan onderwerpen voor de labs geen gebrek. In een persbericht schrijft de bureaugroep onder meer over Augmented Reality, Virtual Reality, het Internet of Things, gaming, sport, evenementen, retail en - uiteraard - artificiële intelligentie.
Amsterdam hoort bij de eerste steden waar Dentsu een eigen lab gaat openen. Dentsu geeft twee medewerkers promotie om de internationale expansie van zijn labs te leiden. Sven Huberts is benoemd tot President, Global Innovation & Experience en President van Dentsu Lab. Huberts gaat in deze rol samenwerken met Naoki Tanaka, nu eindverantwoordelijk voor Dentsu Lab Tokyo. Tanaka wordt Chief Creative Officer van Dentsu Lab (wereldwijd).
Dentsu presenteerde de internationale expansie van labs op het creatieve festival Cannes. Meer weten over Cannes? Adformatie doet ter plekke verslag van het laatste nieuws, onder andere via een liveblog.
Reacties:
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!