Premium

Calamity Jane na verlies pitch toch aan de slag voor NGF

Het 'vrouwenbureau' uit Amsterdam gaat de pr voor de golfbond verzorgen.

De golfsport moet voor iedereen bereikbaar zijn, vindt NGF

De Koninklijke Nederlandse Golf Federatie (NGF) heeft voor Calamity Jane gekozen als het bureau voor zijn pr-acties en -activaties. Het zogenoemde vrouwenbureau uit Amsterdam gaat onder meer de op dit moment lopende Welcome to the club-campagne van de golfbond ondersteunen. Deze campagne moet stereotypen over de golfsport doorbreken.

De NGF schreef vorig jaar een pitch uit waar het inmiddels opgeheven Creature Amsterdam als winnaar uit de bus kwam. Aan deze pitch deden ook Kumpany, Energize en Calamity Jane mee. Laatstgenoemde is ondanks het verliezen van de pitch destijds nu toch weer benaderd door de NGF voor een 'langdurige pr-samenwerking'. 

Op creatie-gebied werkt de NGF nu samen met het Amsterdamse bureau Mad Avenue. De NGF laat weten op dit moment bezig te zijn met de marketingplannen voor 2024, waarbij 'een grote groep professionals' aan tafel zit. De golfbond zal op een later moment beslissen of het nodig is om een nieuw, vast reclamebureau aan te stellen. Verder werkt de NGF samen met mediabureau Stroom en onderzoeksbureau Validators.

Sterk pr-component

Danielle Wallet, marketingdirecteur NGF, blikt terug op de pitch. 'Calamity Jane viel destijds met name op vanwege de sterke pr-component in hun verhaal. We zijn met meerdere bureaus in gesprek geweest, maar -terugkijkend- slaagde Calamity Jane er het best in om een vertaalslag te maken vanuit de paraplugedachte van de bestaande campagne.'

De NGF maakte eerder al bekend meer vrouwen te willen bereiken, het lijkt erop dat 'the female gaze'-propositie van Calamity Jane hier goed op aansluit. Wallet: 'Juist de vrouwelijke doelgroep is voor ons heel belangrijk. Golf staat bij het grote publiek bekend als mannensport, terwijl de sport ook aantrekkelijk voor vrouwen zou moeten zijn. Calamity Jane weet de vrouwelijke doelgroep als geen ander aan te spreken.'

Frisse wind in golfsport

Kiona de Vries, creative director Calamity Jane: 'Achter de schermen wordt er van alles in gang gezet om de golfsport inclusiever en aantrekkelijker te maken voor een bredere doelgroep, maar ook in de communicatie durft de NGF te breken met stereotypen en buiten de gebaande paden te treden. Het feit dat de NGF nu voor ons kiest, bevestigt dat er een frisse wind door de golfsport waait. Daar maken wij, als niet-standaard bureau, graag deel van uit.'

De campagne 'Welcome to the club' loopt tot 2026. De eerste pr-activatie van de hand van Calamity Jane moet in september het levenslicht zien. Op dit moment heeft de NGF 425.000 betalende leden bij 270 golfverenigingen in Nederland. De gemiddelde leeftijd van de leden is 54 jaar en 32 procent is vrouw. Waar de NGF voorheen jaarlijks 300.000 euro aan ‘externe media’ uitgaf, maakt het nu 1,5 miljoen euro per jaar vrij, zei Wallet vorig jaar in Adformatie.

De 'Welcome to the club'-campagne van NGF
premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie