GUC Agency komt in handen van de Belgische Intracto Group. Het bureau van onder andere Brian Hirman en Coen Ruseler komt daarmee in de volgende fase nadat het vorig jaar de bureaunaam Goud Uberconnected (en alle labels) in GUC Agency veranderde.
Managing partner Brian Hirman krijgt de opdracht om verder te bouwen aan de bureaupropositie en tegelijkertijd de groei van Intracto Group te ondersteunen. Acquisities op de Nederlandse markt ‘liggen zeker in de lijn der verwachting’.
Intracto Group is van oorsprong een technisch bedrijf, gespecialiseerd in development en software. Het groeide de afgelopen jaren vanwege klantvraag uit naar een fullservice bedrijf dat ‘alles doet tussen strategie aan de bovenkant en techniek aan de onderkant’. Intracto heeft behoefte aan meer expertise in strategie, content en creatie en deed daarom de afgelopen tijd enkele overnames op dat gebied.
Go big
Met GUC Agency slaat het bedrijf nu een grote slag op de Nederlandse (bureau)markt. Intracto wil expanderen in West-Europa, te beginnen in de Benelux. Eerder dit jaar nam Intracto onder andere al het Nederlandse Frontmen en EZ Company over.
Voor GUC Agency is de acquisitie door Intracto een logische en ook geplande stap, zegt Hirman. ‘We hebben deze route uitgestippeld toen Goud en Uberconnected bij elkaar kwamen in 2015. In deze branche zijn er twee opties: go niche en focus je daar geheel op, of go big. Dat laatste past het beste bij onze propositie.’
‘We zijn de afgelopen jaren significant gegroeid, zowel qua klanten als qua team. Dat zorgt ervoor dat we vandaag kunnen bouwen op een solide en supergezonde organisatie die een breed scala van online en offline expertises kan aanbieden aan onze klanten.’
Brede scan
Met deze stap is GUC Agency het volgende bureau dat meespeelt in de grote consolidatieslag, zoals eerder Dept en Candid Group en meest recent Abovo Media.
Waarom was Intracto Group de beste partner? Hirman: ‘We hebben een brede scan gedaan en alle opties de revue laten passeren. Ook de big five en consultancy’s. Met Intracto bleken we de beste klik te hebben. Ze zijn erg daadkrachtig in handelen en de juiste mensen en middelen zijn er. Daarnaast vonden wij het interessant dat ze uit een heel andere, veel technischer hoek komen. Wij kunnen daarmee onze propositie verbreden en verdiepen. GUC Agency voegt op haar beurt waarde toe op strategisch, creatief en contentgebied.’
Koppositie
Intracto Group kreeg in december vorig jaar een investering van Waterland, de firma die in Nederland ook in Dept zit. ‘Intracto en Dept zijn twee verschillende trajecten en staan volledig los van elkaar’, zegt Hirman.
Bij GUC Agency verandert er qua personeel - 105 medewerkers - en directie niets, Hirman gaat wel intensiever samenwerken met Pieter Janssens, CEO van Intracto Group en krijgt de opdracht om verder te bouwen aan de bureaupropositie en tegelijkertijd de groei van Intracto Group te ondersteunen.'
Pieter Janssens, CEO Intracto Group, zegt: ‘De cases van GUC Agency spreken boekdelen. Kijk naar wat ze voor merken zoals Coop en VANS gedaan hebben. Nadat we eerder de overname van Frontmen deden, investeren we nu opnieuw in een beloftevol Amsterdams agentschap. Onze ambitie blijft dan ook duidelijk: ook in Amsterdam en Nederland de koppositie nemen en top-of-mind worden in de sector.’