Adnight: dit zijn de hotspots volgens Dutch Digital Design

Zes bureaus van Dutch Digital Design bundelen de krachten en vormen samen de digital design-route tijdens Adnight.

De laatste editie van Adnight in 2019

Adnight is de ‘Museumnacht’ van de reclameindustrie, waarbij dit jaar zo’n 70 bureaus hun deuren op vrijdagavond 14 oktober openen voor het publiek: talent, studenten, marketeers, vakgenoten, liefhebbers, vrienden en andere (professioneel) geïnteresseerden.

Creativiteit en design hebben altijd een vooraanstaande rol gespeeld in Nederland; de creatieve industrie wordt vanuit overheidswege niet voor niets als een zogeheten Topsector gezien in Nederland. Op het gebied van digital design is Nederland wereldwijd een belangrijke speler. Het doel van Adnight is om een inkijkje te geven in die internationale industrie in Amsterdam, die snel groeit. Er zijn inhoudelijke workshops, talks, rondleidingen, netwerkborrels en er is veel ruimte voor plezier, grappige activiteiten en verrassingen, inclusief een afsluitend feest in Paradiso. De laatste keer, in 2019, werd de conferentie bezocht door ruim 6.000 mensen.

Zes verschillende bureaus van het collectief Dutch Digital Design (Adventure Club, Code d’Azur, Dentsu Creative, Dept, MediaMonks en Verve) bundelen hun krachten, zodat geïnteresseerden in en liefhebbers van digital design makkelijker en sneller hun weg weten te vinden tijdens Adnight. Hier een overzicht van wat de zes binnenkort te bieden hebben, inclusief een routeplanner voor de snelste weg langs alle bureaus op de feestavond.

Adnight 2019
Adnight 2019

Adventure Club – ADventure night

Het van oorsprong Finse bureau en naar eigen zeggen best kept secret binnen de Nederlandse (digitale)bureauwereld maakt tijdens Adnight het vaak ‘pijnlijke en chaotische proces’ dat ten grondslag ligt aan creatief werk inzichtelijk.

‘Normaal gesproken laten we alleen het blinkende eindresultaat zien van wat we voor onze klanten en gebruikers maken. Tijdens ADventure Night willen we het echte verhaal van de creatieve industrie vertellen – van briefing tot oplevering. We hebben een interactieve experience gemaakt die bezoekers laten ervaren welke ‘monsters’ er schuilen achter de glossy façade van reclamebureaus en geven daarbij tegelijkertijd een kijkje in het maakproces van de experience. Om de ‘pijn’ daarna te verwerken met een drankje en muziek.’

Adres: Herengracht 444
Programma hier.

Code d’Azur – Creative Tech Night

Creative tech bureau Code d’Azur, met inmiddels ook vestigingen in Austin, Barcelona en Dubai, heeft de blik tijdens Adnight gericht op de toekomst van een wereld, waarin consumentengedrag in toenemende mate beïnvloed wordt door technologie, data, communicatie en creativiteit.

Op het programma staan Design for a sustainable future (met elektrisch automerk en klant Polestar), Rise of the metaverse, The conscious machines are here! (Should we run and hide or celebrate? A talk about modern AI, GPT3 and DALL-E) en The future of experiences. Daarnaast kun je een eigen digitaal kunstwerk creëren, is progressive techno in-house DJ rebrånded er én een privéconcert van de Nederlandse producer & singer-songwriter Martijn ‘Tinus’ Konijnenburg aka Goldkimono.

Adres: Oostelijke Handelskade 751
Programma hier

Dentsu Creative Amsterdam – Konnichiwa Gameshow

Het thema van Dentsu Creative Amsterdam (aka TAFKAD, the agency formerly known as DentsuAchtung) tijdens Adnight is het even mysterieuze als spannende spel ‘Ganbaru’, dat ‘doorzetten’ in het Japans betekent:

‘If working in advertising was a Japanese game show. You’ll get a golden egg that represents your “golden idea”. To win the game you have to reach the finish line with your golden idea… Ganbaru!’

Adres: Moermanskkade 85

Adnight 2019
Adnight 2019

Dept – Behind the screens

Vanuit de gedachte, of liever gezegd het gegeven, dat technologie ons dagelijks leven in toenemende mate ‘infiltreert’ en bepaalt, neemt B Corp Dept (dat op het moment van schrijven ruim 3500 medewerkers op ruim 30 locaties en 5 continenten telt) bezoekers mee ‘achter het moederbord’:

‘Step inside our motherboard to take a look Behind The Screens, and explore the blurred borders between the physical and digital. Float through an infinite dimension of data to find out its endless possibilities. Expect edgy performances and experiences (get your legs warmed up for the algorave – a boogie by the rhythm of live coding) and many more surprising ways to awaken your senses and (re)spark connections.’

Adres: Generaal Vetterstraat 66
Programma hier

MediaMonks – MMultiverse: Everything, Everywhere All Ad Once

Tijdens de Adnight van MediaMonks (à 9100 medewerkers en 57 vestigingen in 32 landen) staan digitale innovatie en onderwerpen als de metaverse centraal – en worden bezoekers uitgenodigd de Monastery’s Multiverse binnen te treden…

‘Ontdek/onderzoek het universum van de Monks en zie hoe creatieve ideeën allerlei vormen krijgen binnen onze verschillende afdelingen social, film en experiential. Each Universe will be represented by installations, ambient media and pure entertainment. Access the MMultiverse for one night at Adnight and discover – Everything, Everywhere all Ad once!

Adres: Danzigerbocht 41C

Verve – Buried Treasures

Digital design agency Verve, dat vorig jaar na Den Haag ook een vestiging in Amsterdam opende en net de krachten gebundeld heeft met United Playgrounds, tenslotte, biedt eerder ‘gekillde’ ideeën opnieuw het levenslicht.

‘Iedere creatief kent het wel: ideeën – vaak de coolste ideeën – die om een of andere reden niet doorgaan en in een ‘stoffig’ mapje op het bureablad verdwijnen. Doodzonde!’ Verve stoft deze Buried Treasures af en geeft ze de aandacht die ze verdienen, met talks van onder anderen Kirsten Swensen, die bij Wetransfer voor klanten als Netflix en Gucci werkte. Daarnaast kunnen designers van alle leeftijden, kleuren, rangen en standen hun portfolio laten zien en worden er T-shirts gezeefdrukt (give-away!).

Om af te sluiten met de 3 d’s: drankje, dj en dakterras – voordat de afterparty in Paradiso begint.

Adres: Archangelkade 30B

De snelste, ideale Dutch Digital Design-route

Begin met de Uber of elektrische fiets – maar beter nog old school fiets bij:

  • Dept in Amsterdam-Zuid, op bedrijventerrein de Schinkel
  • Ga daarna recht omhoog, noordwaarts, naar de Houthavens, waar Dentsu Creative, MediaMonks en Verve zitten
  • Om bovenlangs, achter het Centraal Station, bij code d’azur aan de Oostelijke Handelskade langs te gaan
  • Scheur vervolgens de stad in richting Adventure Club op de Herengracht 444, om de hoek van het Koningsplein
  • En eindig met piepende banden bij Paradiso aan het Leidseplein voor de ‘after’.

Het overkoepelende programma

  • Adnight Talent Program ‘Way in’ in Paradiso (met panel talks en persoonlijke verhalen over hoe sommige mensen in de industrie terecht zijn gekomen – lees er meer hier over): 15:00-17:00 uur.
  • Alle bureaus zijn geopend van 18:00-23:00 uur.
  • Adnight Afterparty in Paradiso – met DJ SP, Angelboy. Flexican, Lil' Vic (voorheen vic crezee), Oishï, Eileen en MC VI: 23:00-04:00 uur.

Adnight kost 25 euro, Adnight plus afterparty 45 euro. Bestel je tickets hier.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie