Overslaan en naar de inhoud gaan

Emotie wint in Cannes

David Snellenberg (Dawn) over de onderbuik en (on)logica.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Technologie verandert alles. Ons gedrag. Onze manier van leven. Hoe we zaken doen met elkaar. Hoe we relaties vinden, vriendschappen onderhouden en het nieuws tot ons nemen.

related partner content for mobile comes here

En dat we pas aan het begin staan van deze veranderingen staat als een paal boven water. Maar één ding verandert nooit; de mens.

De mens is een emotioneel wezen, niet gestuurd door logica of rede. Maar door wil, passie of angst.

Goed voorbeeld van die eerste, wil, is het Rembrandtproject van JWT Amsterdam en SHCK. 18 maanden zwoegen, volhouden, doordrukken betaalt zich uit.

Ook een goed voorbeeld van de onlogische mens is de Brexit van vandaag. Iedereen die nadenkt en zich door de feiten laat sturen, kiest een ander scenario. Maar de hitte, de emotie, de story, de angst wint het van de rede.

We zijn als communicatiesector tot veel in staat; we kunnen kunst omzetten in data en met die data weer kunst maken. Technologie gecombineerd met menselijke verbeeldingskracht kan bergen verzetten.

Maar de echte berg, de onderbuik, het sentiment, is een hele andere. Die stuurt ons niet de beste kant op.

Sentiment is een niet te temmen paard dat zomaar op hol kan slaan. De Brexit-campagne, maar ook Trump, laat zien dat veel mensen zich laten sturen door hun onderbuik. Of zoals iemand deze week tegen mij zei; niemand houdt van voetbal in het algemeen, maar iedereen houdt van z’n eigen club.

Laten we aankomend jaar de magische combinatie van technologie en verbeeldingskracht inzetten om de echte problemen van deze tijd op te lossen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in