Pauselijke PR-actie van Straatnieuws wint internationale prijzen


De grandioze PR-actie van de daklozenkrant Straatnieuws heeft afgelopen week drie internationale prijzen in de wacht gesleept. De dak- en thuislozenkrant won een Special INSP News Service Award, de hoogste onderscheiding voor een artikel in een van de 112 kranten van INSP, het internationale straatkrantennetwerk.
Daarnaast leverde de Straatnieuws-actie twee AMEC Awards op voor Publistat, dat de evaluatie van de PR rond het interview voor zijn rekening nam. In de categorie ‘Best Measurement of a not-for-profit Campaign’ won Publistat een Silver Award en de categorie ‘Best use of Measurement for a Single Event’ een Brons Award. De Awards gelden als de Oscars op het gebied van professionele evaluatie van communicatiecampagnes en -strategieën. Publistat is hiermee het eerste Nederlandse bureau dat een AMEC Award wint.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijTeamleider Online
AVROTROSCommunications Director
World Press PhotoOutcomes
Voor de evaluatie werden meer dan 600 berichten op nieuwssites, in printmedia en op radio en televisie onderzocht uit 93 verschillende landen. Samen met Straatnieuws is niet alleen gekeken naar de outputs van de campagne in de media zelf, maar ook naar de outcomes in termen van verkoop. De evaluatie is hiermee een voorbeeld van het nieuwe meten volgens Barcelona Principles 2.0, waarbij PR en media-aandacht zo veel als mogelijk worden gekoppeld aan effecten op de doelgroep en de eigen organisatie. Zie ook de case op CommunicatieOnline hierover.
Bewijslast
Jan-Willem Wits, de pr-man achter de Straatnieuws-actie, is bijzonder tevreden: ‘Door drie kwartier in zijn agenda vrij te maken, heeft paus Franciscus het leven van duizenden daklozen over de hele wereld veranderd. Zij hebben dit direct gemerkt door hogere inkomsten.’ Het onderzoek van Publistat kan volgens Wits ook goed als bewijslast voor de impact dienen bij het benaderen van andere wereldleiders.
Pro bono
De editie van Straatnieuws met het paus-interview heeft daklozen veel extra inkomen opgeleverd. Ook in het buitenland werden deze kranten goed verkocht. Publistat heeft het project samen met Jan-Willem Wits pro bono uitgevoerd. Ook GlobalNews Group, Clipit, Zoom Media en Media Distillery hielpen belangeloos mee.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid