Wanneer een adverteerder een goede opt-in database van haar klanten beheerd, zou dit bijvoorbeeld op effectieve wijze kunnen worden ingezet om een nieuwe app of mobile website te promoten middels een SMS met een (download)link. De grootste conversie haal je immers vaak bij je huidige klant en daarnaast wordt een SMS-bericht bijna altijd gelezen. SMS kun je dan al springplank gebruiken voor je app of mobile web promotie.
Enkele tips om SMS in te zetten:
#1 Houdt het Kort en krachtig en gebruik een call to action
Twitter is er beroemd mee geworden. Korte krachtige berichten veroorzaken vaak vanzelf een to-the point relevantie. Vroeger kon je SMS bericht max 160 karakters bevatten, maar met de huidige toestellen tegenwoordig worden SMS berichten aan elkaar gerijgd, waardoor je niet merkt dat het 2 of meerdere berichten zijn. Het is echter aan te raden om toch kort en krachtig te houden met een duidelijke call to action.
#2 Gebruik www ipv http://
Met de huidige telefoon is het niet meer nodig om http:// te gebruiken, bij een www. wordt de link vanzelf clickable. Het scheelt niet alleen weer wat karakters, maar ziet er wat netter uit.
#3 Maak telefoonnummers click-to –call
Iets wat je ook nog steeds vaak in email ziet is 31(0)20 123455, dit maakt het niet mogelijk om direct te bellen. Gebruik de (0) niet in SMS berichten (en ook niet in emails). Conversie zal hierdoor stijgen.
#4 Bouw vertrouwen op
Tegenwoordig krijgen veel mensen fishing email-spam binnen van wat het lijkt ING of ABN AMRO, waar ze je bankgegevens proberen te ontfutselen. Ook op andere kanalen zoals twitter en sms kijkt de consument tegenwoordig de kat uit de boom, voordat ze ergens op in gaan. Het is daarom van belang om vertrouwen te wekken bij de consument. Het is van belang dat de consument snel door heeft dat het om een partij gaat waar zij reeds enigszins een relatie mee hebben. Kijk hier goed naar bij het maken van de SMS tekst.
#5 Gebruik links die het op diverse mobile devices doen
Wanneer je een link plaatst direct na bijvoorbeeld de iPhone app store, moet je wel van de ontvanger weten welk toestel zij hebben. Een Android of Blackberry gebruiker zou bijvoorbeeld hier niets mee kunnen. Een mobiele landinspage (die je device identificeert) is aan te raden.
# 6. Mobile friendly landing page
Het lijkt logisch, maar het komt (net als bij QR codes) nog steeds vaak voor dat links in SMS berichten niet naar mobile friendly websites verwijzen. Je komt dan op een gewone website terecht. De huidige consument is echter veeleisend en ongeduldig (zie artikel). Grote kans dus dat ze binnen enkele seconden de website verlaten.
# 7.Maak het persoonlijk en relevant
Wanneer je een uitgebreide opt-in database hebt met naam, adres, geslacht etc kun je SMS berichten sturen met waar de conversie een stuk hoger kan uitvallen. Voor Vodafone heb ik wel eens een SMS campagne gedaan, waar alle berichten starten met Beste en dichtstbijzijnde winkellocatie bij hen in de buurt. Met de unieke url kun je ook de mobile website ook persoonlijk maken. Voor Univé heb ik in het verleden 16e verjaardag SMS berichten gestuurd met brommerverzekeringsaanbieding, die de doelgroep precies 2 weken voor hun 16de verjaardag ontving. Je kan ook bijvoorbeeld speciale kortingen per SMS sturen, voor klanten die bijvoorbeeld al enige tijd niets hebben gekocht of niet zijn langs geweest (bijv. kapper of zonnebank). Hoe meer informatie je hebt, hoe relevanter en hoger je conversie.
#8. Meten
Mobiel is vaak goed meetbaar. Je weet wie je een bericht hebt gestuurd en door een call to action kun je ook direct zien wat er gebeurd. Dit kan een reply per SMS zijn, maar ook een click-to –call of een click op een url. Al in 2007 heb ik voor verzekeraar Univé een SMS campagne opgezet, waarbij door de meegestuurde url precies te meten was hoeveel mensen naar de website zijn gegaan/ CTR, wie de website heeft bezocht (door unieke url, gekoppeld aan 06) en of zij ook daadwerkelijk klant zijn geworden.
#9. Opt-in
Opt-in is key. Het versturen van berichten naar consumenten, die daar niet op staan te wachten hebben een averechts effect.
#10 SMS Just do it!
Vaak worden in inschrijfformulieren alleen een optin voor een email nieuwsbrief gevraagd. Tegenwoordig houden consumenten steeds langer hun 06-nummer. Mobiele telefoons (inclusief gedownloade apps), maar ook emailadressen tegenwoordig minder lang mee dan 06 nummers. Hierdoor het 06 nummer het contact zijn met je huidige klant. SMS gebruik van consument naar consument is door andere mobile messaging alternatieven flink aan het inzakken, maar is nog steeds het een zeer interessant B-C medium dat iedereen kan ontvangen en platform onafhankelijk is. Een SMS wordt immers nog steeds stukken meer gelezen dan een email of een bericht via een fanpage.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!