Vakgenoten, naar mijn idee moet er in ons vak wat minder gedacht en begrepen worden, en wat meer gehandeld en ondernomen. Naar buiten toe moet een merk ons uitdagen in hoe we denken, voelen en handelen. Een merk moet ons helpen bij het maken van beslissingen, maar ook duidelijk maken wat die beslissingen zeggen over ons.
‘Internet dat het doet, als internet het niet doet.’ Ik moest me even achter het oor krabben bij de meest recente campagne van XS4all. Heel kort ontstond er kortsluiting in m'n gedachtencircuits.
In de reclame is de laatste tijd sprake van een ‘Hollandse Golf’. Veel blond, blank, blauwe ogen, een grote nadruk op het ‘eigene’ en nostalgie naar het Holland van weleer.
Nederland schreeuwt om cultuur. Althans, volgens de makers van de nieuwste campagne tegen de cultuurbezuinigingen van het kabinet Wilders I.
Als merk kom je tegenwoordig nergens als je niet de dialoog aangaat met mensen. Je kan niet zoals vroeger alleen maar zenden. Toch?
In an eloquent comment on Kerrie Finch’s Adformatie column, a certain Lord Chuckles McSpanky wrote: ‘Oh you poor english speaking lady in the netherlands.. What about those american/english agencies based in our good old amsterdam, refusing to hire dutch people? (except janitors) because they are looking for only native english speakers? Perfect english not good enough for them? dutch people too lazy? too anti-authoritarian?? what do we call that? languajism? notnativepreferasizm?? I’m dizzy…’
Was Ibiza ooit een pleisterplaats voor bohemiens, hippies, kunstenaars en schrijvers, tegenwoordig is het een bedevaartsoord voor nieuwe rijken, party animals, celebrities en massatoeristen. Is Ibiza nog wel authentiek? En wat is authenticiteit eigenlijk?
Denkend aan Lilly zie ik in een nachtelijke straat een gracieuze bohemienne met een sigaret in het vale schijnsel van een lantaarnpaal staan, da bei der Kaserne. Lilly is onmiskenbaar een naam voor bijzondere vrouwen.
Het is een Hollandse traditie: marketingcommunicatie die voor en tijdens WK’s en EK’s Duitsers en Duitsland te kakken zet. Ook dit WK doen we weer, in verschillende gradaties van vileinheid, aan Duitsland-bashing.
De ‘I Amsterdam’-campagne is een succes. Dat neem ik voor het gemak even aan op basis van het zichtbare effect dat de reusachtige I Amsterdam-letters hebben op toeristen.