Anti-trendmarketing à la Wilders

Als merk kom je tegenwoordig nergens als je niet de dialoog aangaat met mensen. Je kan niet zoals vroeger alleen maar zenden. Toch?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Ontvangen is nu minstens even belangrijk. Een moderne marketeer moet luisteren, signalen op zich in laten werken en dan terugkoppelen richting de doelgroep met een boodschap op maat. Anders creëer je never nooit customer touch points met toegevoegde waarde.

GAP had het kunnen weten toen ze onlangs onbeschaamd - want zonder ruggespraak met hun fan base - een nieuw logo lanceerden. Het werd prompt door een veelkoppig social media-monster aan stukken gereten. De negatieve reacties op Twitter en Facebook waren niet van de lucht.

Eigen schuld dikke bult. Het merk is van de massa, niet de massa van het merk. Echt iets om als marketeer in je oren te knopen. Binnen de kortste keren kwam GAP via Facebook dan ook terug op zijn hopeloze unilateraaltje: ‘Ok. We've heard loud and clear that you don't like the new logo. We've learned a lot from the feedback. We only want what's best for the brand and our customers.’

Heel goed van GAP, braaf. Deze ontwikkeling maakt het extra intrigerend om te zien dat de beste politicus, of liever gezegd, de beste politieke marketeer van Nederland, Geert Wilders, lijnrecht ingaat tegen deze trend. Daarin is deze de notoire debatvermijder hoogst onmodern. Bij hem is het ouderwets eenrichtingsverkeer wat de klok slaat. En het werkt als een tierelier. Zijn succes logenstraft al het huidige gedweep met social media als dialogisch marketinginstrument. Zeker, Wilders is een fervent twitteraar, maar het medium is voor hem vooral een kanaal om zijn boodschappen te lozen, geen platform voor interactiviteit.

Wilders is een totalitair politicus 2.0, want hij verkondigt vanuit zijn ivoren toren een absolute waarheid, heeft het eenrichtingsverkeer (zenden) tot kunst verheven, is onbetwist alleenheerser van zijn beweging en bespeelt de massa met de modernste communicatiemiddelen. Wat kunnen merken van hem leren?
Misschien wel dat de effectiviteit van marketing niet zozeer afhangt van (zogenaamd) een dialoog aangaan via social media, maar dat je tegenwoordig blijkbaar veel succes kunt boeken met alleen zenden en heel erg overtuigd zijn van je eigen gelijk.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie