Tot zover de ontregelende, licht-mousserende werking van goede copy. Waarom roept XS4all dat hun internet het doet als hun internet het niet doet?
Sinds ik internet heb, zit ik bij de gewezen hackers van XS4all. En ik ben zeer tevreden over de dienstverlening. Ook de helpdesk is - als ik die nodig heb - erg behulpzaam en kundig. Maar hun internet doet het blijkbaar niet altijd, ook wanneer het het wel doet...
Ik had al een dm-brief van XS4all ontvangen, met daarin een voluptueus accordeonkarton dat bij het bevoelen een zekere wellust opriep en dat op zichzelf al een ode was aan de weelde van karton. Normaal staat lyriek op papier, maar dit was lyriek van papier. Heel ingenieus ontvouwde zich met het karton de boodschap: internet dat het doet, als internet het niet doet. Dus ik denk: wat kost dit? Daarna: de koekoek, hier betaal ik dus ook aan mee! Ten derde: als je dan decadent gaat doen, kan je me beter trakteren op een glas champagne en een schaal bruin fruit met sausarrangement.
Na uitgebreide overweging van de mogelijkheid het accordeon eigenhandig te recyclen, heb ik het met pijn in m’n hart toch in de prullenmand geflikkerd. Requiem. Dag lief prachtkarton. R.I.P. Snif.
Hoe emotioneel ook, mijn gedrag werd op dat moment gestuurd door kille rationaliteit: recyclen zou me te veel tijd kosten en te weinig opleveren. Dat kan ik me in deze tijden van laagconjunctuur gewoonweg niet veroorloven. Dan kan ik beter een column gaan schrijven, want dat levert me tenminste een stortvloed aan leads op.
In feite werd mij door XS4all een moreel dilemma in de maag gesplitst: meedoen aan nodeloze verspilling of meer betalen voor internet dat het sowieso al doet. Waarom wil XS4all mij een nieuwe, duurdere dienst verkopen - internet dat het altijd doet - terwijl mijn internet het altijd doet? Het is alsof ik naar de bakker ga en deze tegen me zegt: ‘Ik heb nu brood dat heerlijk vers is, ook al is het beschimmeld.’
‘Huh, maar dit is toch het onbeschimmelde, ovenverse brood dat ik altijd al bij je koop, alleen is het nu duurder?’
‘Precies, dat komt omdat het óók als het beschimmeld is, heerlijk vers is!’
Kortom, ik snap de campagne niet. Als ik internet afneem, moet het internet het ook doen. Want daar betaal ik voor. En bij XS4all doet het dat ook, naar alle tevredenheid. Dus waarom roept deze provider dan negatieve associaties over zichzelf af door te impliceren dat hun bloedeigen internetservice het mogelijk niet zou doen?
XS4all lijkt een beetje in verwarring. Mocht dit alles een symptoom zijn van een gebrek aan self-esteem binnen de organisatie, dan moet XS4all misschien eens proberen in therapie te gaan bij de consument. Hop, het web op, de sociale media in. Inspiratie opdoen. Luisteren. Het gesprek aangaan. Terugkoppelen. Ja echt, crowd coaching kan heel erg opluchten.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!