Sportclubs zien leden vertrekken. Wat kunnen ze doen om te overleven?
Zolang klanten ontevreden zijn over de basale dienstverlening moet je tekortkomingen niet camoufleren met nieuwe, innovatieve diensten.
I.s.m.: Ivo Temmink Over het nut van QR-codes doen uiteenlopende verhalen de ronde. Aanhangers voorspellen de QR-code een fantastische toekomst (“Why QR codes are killer app”), terwijl tegenstanders de QR-code een volledige mislukking vinden (“Why the QR code is failing”).
Het belang van kwalitatief goede klantdata kan niet vaak genoeg benadrukt worden. Hoe je het ook draait of keert, van operationeel tot strategisch niveau kun je niet om ‘datakwaliteit’ heen. In dit stukje ga ik kort in op de bijdrage van datakwaliteit aan de (klantwaarde)strategie van de organisatie.
The next big thing in business is called ‘Big Data’. Dat concludeer ik na mijn bezoek aan het DMA12 congres en vakbeurs. Het jaarlijkse congres op het gebied van directe, interactieve multichannel marketing is het grootste in zijn soort en vond dit jaar medio oktober plaats in Las Vegas, Nevada, USA. En als Big Data op het DMA congres als meest besproken en meest gerefereerde ‘key word’ doorgaat, dan kan dit worden gezien als een officiële erkenning van een ontwikkeling ‘that is meant to stay’.
‘Honderd agents 9292 OV ingeschakeld door sneeuw’ kopte Telecommerce in februari. Een reactieve reactie van 9292, met een goede uitkomst. Maar met behulp van webcare gegevens kun je de capaciteit ook proactief voorspellen.
Financials weten over het algemeen welke kanalen klanten gebruiken voor welke doeleinden. Maar het blijft lastig om de verschillende kanalen goed op elkaar af te stemmen en de klant daarmee een positieve klantervaring te bieden. Een belangrijke actie voor 2012!
Wie niet aanwezig is op de bekende sociale media-kanalen telt niet mee. Want hoe kun je je klanten goed te woord staan en inspelen op eventuele klachten als je niet à-la-minute kunt reageren op een verontwaardigde tweet? Dat geldt natuurlijk ook voor de reisbranche. Want de ervaringen van andere vakantiegangers spelen een belangrijke rol bij het boeken van je volgende trip. Dat het iets genuanceerder ligt, blijkt uit onderzoek van Cendris.