Naast het kiezen van de meest potentiële segmenten is ook de keuze voor het distributiekanaal van strategisch belang binnen foodservice. Investeren in de juiste distributiepartners is essentieel. Een gericht distributiebeleid is hiervoor noodzakelijk. Alleen dan kun je focus creëren en voorkomen dat je met hagel schiet. In dit artikel lees je over de distributie-ontwikkelingen binnen foodservice.
Bij F&B-fabrikanten die actief zijn in foodservice ontstaat meer en meer de bewustwording dat trade marketing een belangrijk impuls voor groei is. Ontwikkelingen die onder andere (hebben) bij(ge)dragen aan deze ontwikkeling zijn: Globalisering Global brands ontstaan! Op verschillende plaatsen in de wereld wordt de consument met dezelfde F&B-merken geconfronteerd. Ook door internet krijgen we meer en meer een ‘global consumer’.
Personeel is misschien wel het meest onderbelichte instrument van de marketingmix. Sterker nog, vaak wordt personeel niet als onderdeel van de marketingmix gekwalificeerd. Toch is dit, juist in een relatiegeoriënteerde markt als foodservice, een essentieel onderdeel om succesvol te kunnen zijn! Goed personeel maakt een bedrijf immers niet alleen efficiënt, maar ook klantgericht.
Voor veel fabrikanten die actief zijn op de foodservicemarkt is promotie een vanzelfsprekend onderdeel van de activiteiten die worden uitgevoerd. Té vanzelfsprekend misschien, want als we het gros van de promoties in ogenschouw nemen, kunnen we niet anders concluderen dan dat de middelmaat regeert. Promoties worden vaak routinematig ingezet, zonder duidelijke intentie of doelstelling. Wat maakt een promotie in foodservice succesvol?
Relatie met grossiers De relatie van de leverancier met de grossier verandert. Niet alleen de markt is veranderd, maar ook de rol van de leverancier is niet meer te vergelijken met die van tien jaar geleden. De grossier is niet langer uitsluitend uitvoerder van een logistiek concept, maar treedt steeds vaker op als handelspartner of zelfs als concurrent. De rol van de grossier is dan ook ontwikkeld tot die van een strategische partner.
De marketingmix voor foodservice bestaat naast de P’s van product, prijs, plaats en promotie ook uit personeel en presentatie. In dit artikel staat de P van Product centraal, waarbij wordt ingegaan op pragmatische en concrete mogelijkheden in de dagelijkse commerciële praktijk van foodservice.
Marketing4Results heeft naar aanleiding van een onderzoek dat zij in 2007 heeft uitgevoerd onder F&B fabrikanten die in verschillende mate actief zijn op de foodservicemarkt, een top 5 samengesteld van succesfactoren voor deze markt.
De foodservicemarkt zit in de lift! Foodservice, de markt van eten en drinken buitenshuis groeit ten koste van de retail.