De P van Plaats in de marketingmix voor foodservice

Relatie met grossiers De relatie van de leverancier met de grossier verandert. Niet alleen de markt is veranderd, maar ook de rol van de leverancier is niet meer te vergelijken met die van tien jaar geleden. De grossier is niet langer uitsluitend uitvoerder van een logistiek concept, maar treedt steeds vaker op als handelspartner of zelfs als concurrent. De rol van de grossier is dan ook ontwikkeld tot die van een strategische partner.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Hiermee is ook het krachtenveld in de keten veranderd en zijn leveranciers keuzes in distributie aan het heroverwegen. Was voorheen massadistributie vanzelfsprekend, nu wordt in sommige situaties voor bepaalde PMC’s gekozen voor exclusieve of selectieve distributie. Kijk bij een externe analyse daarom niet alleen naar concurrentie, maar ook naar het belang van grossiers in de keten voor jouw productgroep en de relatie van de grossier met jouw belangrijkste doelgroepen. Alleen dan ben je in staat gerichte keuzes die leiden tot een win-win situatie.

Met het toenemende belang van keuzes in PMC’s wordt ook de keuze voor distributiekanalen in foodservice belangrijker. Dit betekent dat, naast de eindverbruiker, ook geïnvesteerd moet worden in de juiste distributiepartners om een zo optimaal mogelijke verkrijgbaarheid te creëeren. Een gericht distributiebeleid is hiervoor noodzakelijk.

Efficiencyslag grossiers
De verwachting is dat grossiers, mede onder druk van de markt, steeds efficiënter gaan opereren. Door de opkomst van formules en ketens wordt de grossier gedwongen processen kritisch onder de loep te nemen en efficiencyslagen te maken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan tailor made besteleenheden, herindeling van routing en ‘stille’ levertijden (bijvoorbeeld ‘s nachts). In een later stadium worden dergelijke factoren, waar relevant, dan gemeengoed voor alle klanten.

Voorwaarde voor een succesvolle samenwerking tussen leverancier en grossier is wel dat informatie tussen leverancier en grossier vrijuit wordt uitgewisseld. Hierdoor kunnen processen efficiënt worden gestuurd en kan concurrentieel voordeel worden behaald. Vraag jezelf vooraf wel af waarom je informatie uitwisselt, wat je er mee wil bereiken en hoe je de aangeleverde informatie toepasbaar kunt maken.

Toekomst
Op het gebied van ‘plaats’ ontstaan nieuwe dynamieken. Eén van de ontwikkelingen is bijvoorbeeld die van duurzaam transport. Juist de distributiesector wordt gezien als onderdeel in de keten waar nog veel ‘groene’ initiatieven kunnen worden genomen. Distributeurs ontwikkelen dan ook, al dan niet gedwongen door de overheid, volop alternatieven om te komen tot groen transport. Voorbeelden hiervan zijn CO2-neutraal transporteren en het combineren van niet-rendabele ritten. Dit heeft uiteraard ook zijn weerslag op de leveranciers. Duurzaam transport kan bijvoorbeeld in een aantal gevallen ook betekenen dat de grossier kiest voor lokale producten, maar anderzijds ook dat een eindverbruiker kiest voor een lokale leverancier. Daarnaast kan ook van de leverancier verwacht worden dat deze ‘groen’ aanlevert. Het is dus zaak nu al te inventariseren welke impact deze ontwikkelingen hebben op jouw producten en concepten.

Een andere ontwikkeling op het gebied van ‘plaats’ is internet. Online shoppen wint steeds meer terrein en toont dat de markt van vraag en aanbod steeds minder plaatsgebonden is. Daarnaast is de de markt transparanter geworden en oriënteert de eindverbruiker zich steeds meer online. Voor leveranciers wordt de vraag ‘waar ben je te vinden?’ en ‘hoe presenteer je je?’ dan ook steeds meer van belang.

Plaats als strategische factor
Plaats is en blijft een belangrijk onderdeel van de strategie van leveranciers. De vraag die hierbij centraal staat is: waar en hoe koopt mijn doelgroep in? Kennis van de doelgroep en een scherpe definitie van PMC’s is dan ook een basisvoorwaarde voor het distributiebeleid. Steeds meer bedrijven scherpen dit verder aan om hiermee gerichte keuzes te maken die helpen succesvoller te zijn dan de concurrent!

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie