De P van Product in de marketingmix voor foodservice

De marketingmix voor foodservice bestaat naast de P’s van product, prijs, plaats en promotie ook uit personeel en presentatie. In dit artikel staat de P van Product centraal, waarbij wordt ingegaan op pragmatische en concrete mogelijkheden in de dagelijkse commerciële praktijk van foodservice.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Een optimaal productportfolio, passend bij de markt en aansluitend bij de de doelgroep, is één van de belangrijkste pijlers van succes voor je organisatie. Voor het creëren hiervan is naast een grondige kennis van de markt en de afnemer ook ondernemerschap nodig.

Kennis van de markt
Alleen door kennis van de markt kun je de meest geschikte product-marktcombinaties (PMC’s) definiëren. Dit is essentieel voor een effectieve marktbenadering. Kijk hierbij kritisch naar wat er buiten en binnen je organisatie gebeurd. Denk bij een externe analyse bijvoorbeeld aan marktgroei van je productgroep, marktaandelen en de succesfactoren van je organisatie ten opzichte van de concurrenten. Intern valt onder andere te denken aan product(groep)analyses ten aanzien van volume-, omzet- en margeontwikkeling en distributie-analyse. Uit deze analyses worden de meest potentiële segmenten in combinatie met de meest optimale productmix qua volume, omzet en winst bepaald.

Durven innoveren
Ook innovatie is van levensbelang voor een organisatie. Om een voortrekkersrol te kunnen spelen in de out of home markt is het van belang om van innoveren een continu, gedragen proces te maken. De behoefte van de uiteindelijke afnemer staan hierbij centraal. Door elke stap te toetsen aan de doelgroep ontstaat een op de praktijk gebaseerd proces dat de basis vormt van jarenlange effectieve new product development (NPD). Gedegen NPD gaat dus een stuk verder dan eenmaal per jaar een interne brainstormsessie over mogelijke nieuwe producten.

Kijk in het innovatieproces ook verder dan het moment van introductie. Ontwikkel een integraal plan met daarin de activiteiten die marketing en sales moeten gaan uitvoeren ter ondersteuning van de introductie en stel realistische targets. Te vaak nog worden producten na een jaar gesaneerd ‘omdat ze niet voldoen aan de gestelde doelen’. Introduceren kost tijd, omdat zowel vanuit de push- als vanuit de pull-functie vele inkoop- en verkoopstromen op gang moeten worden gebracht.

De rol van de afnemer
De rol van de afnemer wordt steeds belangrijker in deze processen. Het simpelweg kopen van een product is voor een afnemer niet meer genoeg. Waar in het verleden producten werden gefilterd op goed en slecht, draait het nu meer en meer om de toegevoegde waarde van producten. Organisaties die er niet in slagen dit te creëren zijn inwisselbaar en verdwijnen op den duur.

Alleen als een organisatie in staat is kennis op te bouwen, durft te innoveren en het begrip ‘toegevoegde waarde’ voor de eigen producten en processen scherp kan definiëren en toepassen is er kans op succes. Denken vanuit de doelgroep in plaats van de potentie van de onderneming is hierbij essentieel. Het is immers de afnemer die leidend is en niet de leverancier.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie