Overslaan en naar de inhoud gaan

Zoekmachines: de onbekende nr. 2 van Europa

Yandex is de op een na grootste zoekmachine van Europa. En de grootste van Rusland. Buiten Rusland hebben maar echter weinig mensen van…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Toch is het de grootste zoekmachine van Rusland, met een marktaandeel van 44 procent (Google: 34 procent). En het is de tweede zoekmachine van Europa.

related partner content for mobile comes here

De in Moskou gevestigde firma wilde zelfs dit najaar de Nasdaq-beurs opgaan, maar dat is waarschijnlijk uitgesteld door de financiële crisis. De beursgang had zo’n twee miljard dollar moeten opleveren, waarbij het bedrijf op zo’n twee miljard dollar zou zijn gewaardeerd.

Vorig jaar bedroeg Yandex’ omzet 167 miljoen dollar. Rusland is een groeimarkt met enorm potentieel. Slechts een kwart van de Russen zit online, slechts 10 procent van de Russen heeft adsl.

Google verwacht dat de markt voor zoekgerelateerde advertenties vervijfvoudigt van 200 miljoen dollar nu naar 1 miljard in 2010. Yandex gaat daar een flink deel van pakken. Net als Google, dat in 2006 zijn eerste kantoor in Rusland opende en zijn marktaandeel sindsdien vergrootte van 5 procent naar 34 procent. Maar de verwachting is dat Yandex als nationale speler een dominante positie zal behouden.

Bron: BusinessWeek

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in