Overblijvers profiteren van einde DAG
Dat zegt communicatiewetenschapper Piet Bakker. ‘Met drie spelers is die net even beter dan met vier. In het spel om de kortingen en kick-backs zullen de overblijvers een iets gunstiger positie hebben.’ In 2009 wordt het volgens de onderzoeker een ander verhaal, ‘omdat de nieuwe contracten toch wel lager zullen zijn. De recessie zal dan voor het eerst volledig voelbaar worden.’
De Pers heeft er na het verdwijnen van zijn concurrent een grote adverteerder bij gekregen: KPN. Directeur Ben Rogmans zegt dat de omzet van De Pers in het derde kwartaal bovendien ‘aanzienlijk is toegenomen’. Ook Spits heeft ‘een beetje’ geprofiteerd, zegt commercieel directeur Cees Polman. ‘De eerste paar weken kwamen campagnes die bij DAG waren geboekt bij ons terecht.’ Polman verwacht dat er langzamerhand iets van de prijsdruk af zal gaan. ‘Aan de andere kant staat de markt op dit moment onder druk. Het is moeilijk om het effect van DAG eruit te filteren.’
Vacatures
Concern communicatieadviseur
Gemeente AltenaAllround Marketeer
CovetrusSenior communicatieadviseur Milieu & Veiligheid
Rijksinstituut voor Volksgezondheid en MilieuDe omzet van Metro Nederland daalde in het derde kwartaal van 2008 met 8 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar. Dit is voornamelijk te wijten aan een afname van het vacatureaanbod. Dat blijkt uit kwartaalcijfers die moederconcern Metro International deze week publiceerde. Silvio de Groot, directeur van Metro Nederland, verwacht niet dat het verdwijnen van DAG zijn krant meer advertentiebudget zal opleveren. ‘Daar was DAG te klein voor. Het enige positieve is dat hun uitdelers nu niet meer voor onze bakken staan. Ik verwacht wel een toename van het aantal lezers, want het is toch weer een titel minder die mensen kunnen pakken.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid