Weten wanneer kijkers kopers worden
Wendy W. Moe en Peter S. Fader ontwikkelden een conversiemodel, waarmee je kunt voorspellen welke webbezoekers mogelijk gaan kopen. Allereerst moeten webwinkeliers een onderscheid maken tussen verschillende typen bezoekers. Wat komt iemand doen. Kijken en vergelijken? Lol maken en misschien impulsief kopen? Doelgericht kopen? Zich oriënteren op de markt - en op den duur misschien kopen? Het model kan per bezoeker voorspellen wat deze zal gaan doen en daarmee kan de webwinkelier dus ook per bezoeker verschil maken in zijn aanbod. Een verschil dat werkt is om echte kopers een betere koopervaring te bieden via een andere server. Net als in een ‘gewone’winkel stellen echte kopers er prijs op dat het kopen prettig is, dat het snel lukt om te vinden wat ze zoeken, kortom op service. Een verschil dat heel verkeerd kan uitpakken is het aanbieden van verschillende prijzen aan verschillende klanten - we leren hier allemaal van het overmoedige Amazon. Houd er rekening mee dat kopers van elkaar te weten komen wat je bij de een anders doet dan bij de ander.
bron: mit sloan management review
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid