Overslaan en naar de inhoud gaan

Wat je kunt leren van Anomaly: gooi alle systemen overboord

Op zoek naar nieuwe invalshoeken bezoek ik in NY deze week de beste bureaus. Vandaag: Anomaly.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De oude modellen in de reclamewereld hebben hun glans verloren en leiden niet tot de vernieuwing waar het vak zo node op zit te wachten. Creativiteit zoals we dat gewend zijn (het invullen van gekochte ruimte) kun je op elke straathoek inkopen, daarmee is het een commodity geworden en dus minder relevant. Positioneringen worden net zo snel ingeruild als bureaus en dat zegt genoeg.

related partner content for mobile comes here

In NY heb ik afspraken gemaakt met de (volgens mij) beste bureaus van dit moment, op zoek naar radicaal nieuwe invalshoeken, naar de ‘bounderless creativity’ die dit vak zo opwindend maakt en, als goed uitgevoerd, ons een pollpositie geeft in de samenleving. En dus bij merken.

Gedurende een week rapporteer ik, vandaag was ik op bezoek bij en , beide founding partners van .

Het kantoor van Anomaly op westBroadway in Soho is prettig rommelig. Geen kamers, drie enorme open ruimtes waar zo’n 160 mensen werken. Dwars door elkaar. Het doet in weinig aan een reclamebureau denken en dat is het ook niet.

De website vertelt veel maar laat net zo veel vragen open, vooral omdat Anomaly geen portfolio heeft.

Johnny Vulkan vertelt dat Anomaly is begonnen vanuit een wezenlijke interesse in de problemen van merken, en vanuit het idee dat reclame bij lange na niet de enige oplossing is voor een probleem. En dat strategische creativiteit veel effectiever is als je alle conventies van wat een bureau is overboord gooit.

Daarom geen briefings, geen urenadministratie en geen pitches bij Anomaly. Geen account mensen in pakken, geen creatieve teams en geen portfolio.

Wat dan wel? Talent dat de hele dag bezig is met het zoeken naar creatieve oplossingen voor ‘business issues’. Meestal gebeurt dit in brainstorms, al dan niet met een klant. Anomaly bedenkt en maakt nieuwe producten, TV formats, Retail-formules, verpakkingen en ja, ook reclame.

Zo denken trekt ook andere talenten aan, aldus Richard Mulder, creatieven, strategen, ontwerpers, businessdenkers die nieuwsgierig zijn naar nieuwe avonturen. Mensen die een talent groot genoeg hebben om samen te werken. Geen rockstar creatieven dus, maar een continu overleg tussen likeminds. Niet winnen op status, maar op argumenten.

Anomaly begint waar traditionele consultancies zoals McKinsey en BCG ophouden. Ze zoeken continu naar creatieve oplossingen voor business issues. Door je continu de waarom vraag te stellen bij een product, dienst, merk, medium of platform kom je op andere oplossingen.

Gisteren was ik bij, dinsdag bij en maandag bij .

Morgen: MotherNewYork.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in