Overslaan en naar de inhoud gaan

Vijf tips voor een haalbaarheidsonderzoek

Denkt u dat uw idee kans van slagen heeft?
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat is de belangrijkste vraag bij de lancering van een nieuw product of dienst. Marktonderzoek kan daarbij veel waarde toevoegen.  U krijgt immers het beste beeld van de aankoopintentie van uw potentiële klanten door ze er naar te vragen. Hierbij vijf waardevolle tips voor een haalbaarheidsonderzoek.

related partner content for mobile comes here

1. Bepaal de doelgroep
Voordat u het onderzoek start is het belangrijk dat u duidelijk omschrijft wie er tot uw doelgroep behoren en wie niet. Stel, u opent een doe-het-zelfwinkel. Richt u zich met uw producten dan vooral op mannen of op vrouwen? En richt u zich alleen op inwoners van de plaats waar de winkel zich bevindt of richt u zich ook op omliggende plaatsen? Weet u nog niet precies wie uw doelgroep is? Binnen een haalbaarheidsonderzoek kunt u ook toetsen wie er geïnteresseerd is in uw concept.

2. Bepaal de steekproef
Om de resultaten van uw haalbaarheidsonderzoek uiteindelijk door te vertalen naar verkoopcijfers is het belangrijk dat de steekproef groot genoeg is. Hoe meer mensen uit uw doelgroep meedoen aan het onderzoek, hoe beter de resultaten de houding van uw totale doelgroep weerspiegelen. Uw onderzoek is dan betrouwbaarder.

3. Omschrijf het concept zo duidelijk mogelijk
Vaak is het nog niet precies duidelijk hoe uw product of dienst eruit komt te zien. Zorg ervoor dat u het concept in de vragenlijst toch zo concreet mogelijk omschrijft. Zo geeft niemand zelf invulling aan uw concept: iedereen weet waar u het over heeft. Voeg liefst afbeeldingen toe aan de omschrijving van uw concept en denk ook aan prijsstellingen. Voor een haalbaarheidsonderzoek geldt: hoe concreter, hoe beter.

4. Maak een verdiepingsslag
Het is natuurlijk belangrijk of uw doelgroep geïnteresseerd is, maar daarmee bent u er nog niet. Door te vragen naar de achterliggende gedachtes kunt u uw concept bijschaven tot een optimaal product. Vraag dus vooral ook waarom men wel of niet geïnteresseerd is. Dit levert u waardevolle informatie op voor de doorontwikkeling van uw concept: u krijgt inzicht in de weg te nemen barrières.

5. Bepaal het potentieel
Wat is de aankoopintentie? Hoeveel mensen zijn geïnteresseerd in uw dienst of product en wat wordt de mogelijke omzet? Dit zijn vragen die u kunt beantwoorden met de resultaten van een haalbaarheidsonderzoek. Wanneer u de uitkomsten goed op een rij heeft, krijgt u een duidelijk antwoord op de vraag of uw concept haalbaar is of niet.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in