Overslaan en naar de inhoud gaan

Uitslag telefonische peiling vaak onbetrouwbaar

Godzijdank is het nu ook wetenschappelijk bewezen: de betrouwbaarheid van telefonische enquêtes is uiterst pover. Dat stelde Yfke Ongena…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Godzijdank is het nu ook wetenschappelijk bewezen: de betrouwbaarheid van telefonische enquêtes is uiterst pover. Dat stelde Yfke Ongena van de Vrije Universiteit in Amsterdam na jarenlang onderzoek vast. Ze promoveerde er gisteren op, zo (betaalde toegang).

related partner content for mobile comes here

- je zult met zo'n prachtige Friese naam door het leven mogen - promoveerde aan de Faculteit der Sociale Wetenschappen op Interviewer and Respondent Interaction in Survey Interviews.

Ongena vond uit dat 25 tot 40 procent van de antwoorden die geïnterviewden in opiniepeilingen geven onbetrouwbaar is. Het grootste probleem is dat respondenten vaak antwoorden geeft die niet voorkomen in de antwoordalternatieven die de interviewers voor zich hebben. Interviewers bieden daarop suggesties aan om hun categorieën te kunnen vullen en dan begint het fout te gaan.

"Op de vraag hoeveel dagen per week zij gemiddeld televisie kijken, geeft menig respondent bijvoorbeeld de reactie 'de meeste dagen', wat niet voorkomt in de antwoordopties van de interviewers. Om toch snel de reactie om te kunnen zetten in een bruikbaar antwoord, suggereren de interviewers daarop vaak zelf iets wat wel voorkomt op de antwoordlijst, zoals 'Is dat zeven dagen per week?'.

Ander taalgebruik kan volgens Ongena voorkomen dat respondenten suggesties gaan doen. Voor de antwoordalternatieven moet de woordkeuze meer alledaags zijn, terwijl je de vraag zelf juist formeel moet formuleren. In plaats van "Hoe oud bent u?" kan bijvoorbeeld beter gevraagd worden "Wat is uw geboortejaar?".

Media moeten dus veel kritischer omgaan met de uitkomsten. Mar daar ligt een probleem. De meeste journalisten kunnen niet rekenen, laat staan dat ze enig verstand aan de dag kunnen leggen voor statistiek. Journalisten doen er goed aan te beginnen kritische vragen te stellen bij een enquête-uitslag en niet te gaan meeschreeuwen met de onderzoekers die graag in de krant willen komen. Toch?

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in