Overslaan en naar de inhoud gaan

Loyaliteit in de zakelijke markt werkt anders

Klantentrouw in de business-to-businessmarkt vraagt om een heel andere aanpak dan in de consumentenmarkt. Niks grote reclamebudgetten of…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In tegenstelling tot gewone consumenten zijn zakelijke klanten zelden of nooit in doelgroepen te verdelen, ze hebben behoefte aan producten (en prijzen!) op maat en het vergt vaak een lang en ingewikkeld proces voordat een koop gesloten is. De beproefde marketingaanpak die het in de consumentenmarkt zo goed doet, blijkt in de b-to-b-markt dan ook meestal onbruikbaar. Wat wél werkt: een strategie waarbij allereerst wordt bepaald waar de betreffende klant zich bevindt op de zogeheten loyaliteitsladder. Onderaan de ladder staat de klant die de relatie met de verkopende partij wil uitbouwen. Een treetje hoger: de klant is geneigd een bedrijf of product aan te bevelen bij anderen. Daarboven: de koper laat zich niet verleiden door het eerste beste aanbod van een concurrent. Nog weer een stapje hoger staat degene die bereid is een hogere prijs te betalen. Op de op een na bovenste trede is er bereidheid tot samenwerking bij het ontwikkelen van producten, en helemaal bovenaan vind je de superloyale klant die zelfs wil investeren in het bedrijf van de verkopende partij. Is de plaats van een zakelijke klant op de ladder eenmaal bekend, dan kan simpel worden vastgesteld of de betreffende relatie de moeite van het investeren waard is: vergelijk de voordelen van het handhaven van de huidige loyaliteitspositie met de kosten die verbonden zijn aan het doen klimmen en met de besparingen die het oplevert als een klant een stapje terug doet.

related partner content for mobile comes here

Bron: Harvard Business Review

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in