Hoe ziet het bureau van de toekomst eruit?
Ronnie Overgoor van Pitchmanagement.nl ging met drie bureaudirecteuren in discussie over het bureau van de toekomst. Een verslag van de eerste Pitchtalk staat in het decembernummer van het Tijdschrift voor Marketing, dat deze week verschijnt.
De eerste Pitchtalk is een video-opname van een gesprek met David Vink van Lost Boys, Jeroen de Bakker van Tequila en Koen Verhagen van .bone. Een korte bloemlezing:
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaJeroen de Bakker: ‘Op dit moment zijn negen van de tien bureaus gebouwd op het maken van 30-secondencontent in de vorm van een televisiecommercial, terwijl veel adverteerders op zoek zijn naar andere formats. Waar moeten die adverteerders naar toe?’
Over de moeilijkheid om binnen TBWA iedereen aan één tafel te krijgen: ‘Ik zie echter dat het binnen Tequila al lastig is om actiemarketingmensen met interactieve communicatiemensen te laten samenwerken, laat staan om die mensen te laten communiceren met themamensen, pr-mensen en brandexperiencemensen. Dus we moeten ook kijken naar de wijze waarop je het beste een merk moet regisseren. Daarom ben ik ook naar de reclamebranche overgestapt, omdat ik vind dat een merk het uitgangspunt moet zijn van de regie.’
Koen Verhagen: ‘Wat volgens mij nog te weinig wordt begrepen, is dat uiteindelijk het grootste deel van communicatie naar het online medium zal gaan. Themabureaus laten volgens mij deze zaak nog te vaak liggen.’
Hij vervolgt: ‘Je ziet nog te vaak dat automatisch het meeste budget naar de tv-commercial gaat. Terwijl er niets zo makkelijk is als een commercial bedenken, gewoon een situatie nemen uit het dagelijkse leven, je draait het even om en hup, je hebt een commercial. Vakprijzen gaan heel vaak naar de executie; de regisseur bijvoorbeeld, die er een geweldige draai aan geeft. Maar zonder briljant idee.’
De Bakker vult aan: ‘Als je een euro gooit in een geoliede machine die tv-commercials maakt, komt daar meer rendement uit dan wanneer je die euro in een multimediaproductie gooit, zeker als die multimediaproductie innovatief is en de grenzen opzoekt van technologie. Los van het feit dat je bij een reclamebureau te maken hebt met bakken mensen die niets anders kunnen, want ze denken nog in ideeën vanuit televisie, heb je ook nog eens te maken met het feit dat deze industrie geld verdient met een rendabelere truc dan dat de onlinebureaus tot nu toe hebben laten zien.’
David Vink: ‘Maar deze branche – en dan heb ik het over de onlinewereld - heeft zich ook ontzettend vast laten zetten. In pitches werden ideeën gewoon weggegeven en als je de pitch won, mocht je de uitwerking met een heleboel anderen delen. Er zijn een hoop onlinebureaus die op deze wijze hebben bijgedragen aan hun eigen problemen. Themabureaus hebben altijd hun idee beschermd en ze hebben het altijd verdomd goed weten te verkopen.’
Een verslag van het gesprek staat in het decembernummer van het Tijdschrift voor Marketing, dat deze week verschijnt. De video van de hele discussie is vanaf woensdag te bekijken op Pitchtalk.tv.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid