Huisvrouw?? of Respondent??
Hebben we nog wel wat aan Marktonderzoek?
Dat zat ik mij gisteren enkele malen af te vragen toen ik luisterde en keek naar een groepje huisvrouwen dat reageerde op nieuwe producten onder een oud merk.
Want luisterde ik wel naar Huisvrouwen? Of waren er Respondenten aan het woord??
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaRespondenten, inmiddels door de wol geverfde mensen die regelmatig ondervraagd worden over allerlei onderwerpen en die daarbij een soort van 'vakkundig' gedrag & oordeel beginnen te ontwikkelen, die mij doen twijfelen aan de oprechtheid van hun reacties.
En... in dit geval kon niet gesteld worden dat de consumenten van tegenwoordig hoog opgeleid zijn en tijdens die opleiding ook veel over marketing en advertising leren, want het waren echt 'huisvrouwen' uit de nog minder hoog opgeleidde generatie Babyboomers.
Ikzelf doe ook mee (natuurlijk) aan Internet-onderzoek en bemerk ook bij mij zelf dat ik - als ik in 1 jaar tijd vier maal wordt benaderd voor merkbekendheids- en reclame-onderzoek van financiële instellingen, er inmiddels een aantal ken die daarvoor nooit in mijn brein 'op-popten'.
En dat dat hoge aantal banken en verzekeringsmijen die ik inmiddels spontaan kan noemen, mede wordt ingegeven door het onderzoek zelf.
Voorheen werd altijd gesteld dat een eigen data-base van een fabrikant van consumenten - in zijn algemeenheid - niet geschikt is om onderzoek op te doen, vanwege de bias.
Maar ik vraag me inmiddels af of deze mensen als ze wordt gevraagd naar hun mening niet wat realistischer als consument van dat merk reageren dan de 'respondenten' zoals ze door de bureaus worden ingezet.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid