Personalisatie steeds beter mogelijk via internet


Wie heeft via Google nooit gezocht naar internetpagina's over zichzelf? Iedereen toch wel? Trendwatching.com heeft de trend dat bedrijven of bureaus vaker namen van personen opzoeken Counter-Googling genoemd.
Het bijbehorende voorbeeld komt van The Bel Air Hotel in Los Angeles. Zij 'googelen' naam en adres van nieuwe gasten om iets te vinden waarmee de service gepersonaliseerd kan worden.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
Maar zouden bedrijven op basis van 'jouw' indexeringen op den duur bepalen of ze met jou als klant in zee gaan? Klinkt wat overdreven en vrij bewerkelijk bij grote klantenbestanden.
Misschien dat internet, zoals Trendwatching.com zelf al aangeeft, voor dm-bureaus wel een welkome aanvulling is op bestanden met louter demografische gegevens van consumenten.
Het Amerikaanse bedrijf Jobster biedt medewerkers via haar back-office al de mogelijkheid aan om direct met de naam van elke sollicitant een zoekopdracht te doen bij Google. En het internetwerk voor zakelijke contacten LinkedIn.com werkt sinds kort samen met vacature-zoekmachine Simplyhired.com om aanbod te matchen met iemands wensen.
Een ander voorbeeld dat vooral headhunters van dienst kan zijn om meer over iemand te weten te komen, is Zoominfo dat zichzelf een summarization search engine noemt.
De statistieken van Zoominfo zelf liegen er niet om. Ze hebben personen van wie een samenvatting beschikbaar is, netjes opgesomd op basis van functienaam. Maar Chris Sherman ontdekte dat dit Amerikaanse bedrijf, dat publiek toegankelijke data via internet opzoekt en rubriceert, soms ook namen en data door elkaar haalt.
De voor sommigen beklemmende gedachte dat er zoveel vindbaar is over je eigen persoontje is ook het gevolg van mensen die steeds vaker hun leven archiveren of zelf actiever zijn op internet via weblogs.
Maar is dat waar je in jouw vrije tijd over blogt of hoe je op vakantiefoto's poseert, wel van invloed op jouw capaciteiten of je functioneren? Of is het een kwestie van je eigen PR en vindbaarheid in goede banen leiden?
Misschien moet je met een gepersonaliseerd verblijf in een hotel of een superbaan-op-maat ook niet te achterdochtig zijn.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid