onderzoek in rep en roer


Na de aanval van Peter Kanne aan het adres van Maurice de Hond in de Volkskrant lijkt het wel hommeles in marktonderzoeksland.
Vorige week maandag leidde de discussie zelfs tot een bijna vermakelijk stuk televisie tijdens Barend en Van Dorp.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSTvM publiceerde gisteren dat Yfke Ongena promoveert op een onderzoek naar de betrouwbaarheid van resultaten uit opinie-onderzoek: 25-40% van de antwoorden van respondenten acht zij niet correct.
De marktonderzoekassociatie heeft inmiddels een commissie van wijze mannen geinstalleerd die de methoden van opiniepeilers gaat onderzoeken (zie Adformatie nieuwsbrief).
Tussen marktonderzoekers lijkt een discussie losgebarsten tussen gelijk hebben en gelijk krijgen.
Hoe kom je tot een oplossing in een markt waarin moet worden onderzocht welke onderzoeksmethoden goed zijn en minder goed? Terwijl onderzoek altijd een benadering van de werkelijkheid is.
In sommige landen heeft een soortgelijke discussie geleid tot een verbod om te peilen tijdens of voor verkiezingen, zoals Singapore of Spanje , zie voor een overzicht daartoe dit PDF-document.
Mocht het zover komen in Nederland, dan zijn we een discussie armer in een rijk vakgebied.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid