Overslaan en naar de inhoud gaan

Trends niet vertalen naar merken

Verbonden zijn met de tijdgeest. Dat levert niet alleen tevreden consumenten op, maar op den duur ook marktaandeel en maatschappelijke…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

zinkend schip
Dat schreef Stephen Elop, de nieuwe CEO van Nokia, in een brief naar alle medewerkers. Elop is afkomstig van Microsoft en het is zijn taak om het noodlijdende bedrijf te redden. Elop noemt Nokia een 'burning platform': ‘Wat gebeurde er bij Nokia toen onze concurrenten het vuur aanwakkerden? We raakten achterop, we misten de grote trends, we verloren tijd. We dachten dat we de juiste beslissingen namen, maar met de kennis van nu zien we dat we jaren achterlopen.’ Elop verwoordt wat trendwatchers al jaren, als roependen in de woestijn, aangeven. , verliest het contact met de consument en uiteindelijk ook marktaandeel.

related partner content for mobile comes here

BP
Verbonden zijn met de tijdgeest, met de stemming van mensen, markten en in de maatschappij is niet alleen moeilijk voor Nokia. Meer bedrijven doen hun best om tegen de geest van de tijd in te gaan. Rond de eeuwwisseling onthulde BP een nieuw groen logo als onderdeel van een rebranding operatie. Het logo in groen, wit en geel was vormgegeven om de betrokkenheid van BP (Beyond Petroleum) bij duurzaamheid en alternatieve energie mee uit te dragen. Na de ramo in de golf van Mexico vroeg mensen om een nieuw logo voor BP te ontwerpen: . Bij de winnende logo druipt het vrolijke zonnetje van de zwarte olie. De hashtag en de verdronken zwanen van BP zullen nog jarenlang rondzweven op het wereldwijde web en in de hoofden van mensen.

Darfurnica
De kredietcrisis heeft pijnlijk duidelijk gemaakt wat het effect is van bestuurders die niet het maatschappelijke, maar hun eigen belang najagen. Na kritiek leverden topman Jan Hommen en zijn medebestuurders van ING Bank zijn bonus over 2010 alsnog in. Hommen schreef dat zijn stap duidelijk moet maken dat ING zijn klanten centraal stelt. ‘Daar moet onze aandacht op gericht zijn.’ Andere blijven blind voor de geest van de tijd. Louis Vuittion spande een rechtzaak aan tegen , een Deens kunstenares die in Amsterdam een opleiding aan de Rietveld Academie volgt. Op haar schilderij 'Darfurnica' (vrij naar Picasso's Guernica) is een Afrikaans kind met een witte Louis Vuitton-tas te zien. Met het schilderij wilde Plesner haar verbazing tot uiting brengen over het feit dat een humanitaire ramp als die in Darfur in de pers maar weinig aandacht krijgt. Wat een gewonnen race leek, pakte anders uit. Plesner won de rechtszaak en verloor de sympathie van veel consumenten.

trends to brands
In 'Van Trends naar Brands' (Kluwer 2001) beschreven Hilde Roothart van Trendslator en Wim van der Pol een methode om trend en brand management met elkaar te integreren. Tien jaar later is het tijd om terug èn vooruit te kijken. Ziehier een nieuwe, digitale versie van deze bestseller, maar dan voor een nieuw decennium. En we noemen het , voor de toekomst van je merk. Wat is de toekomst van jouw merk?

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in