Overslaan en naar de inhoud gaan

Telegraaf koploper duurzaamheid dagbladen

De Telegraaf en Spits van uitgever Telegraaf Media Groep staan bovenaan de duurzame ranglijst van de 10 grootste kranten van Nederland,…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Van de 26 onderzochte tijdschriften behaalden twee titels het hoogst haalbare A-label: Ode Magazine en De Betere Wereld. Daarna volgen Elsevier en Salt Magazine met een B-label. Criteria van het duurzaamheidsonderzoek zijn onder andere het gebruik van milieu-gecertificeerd papier en het beperken van CO2-uitstoot.

related partner content for mobile comes here

De Telegraaf Media Groep publiceert sinds 2010 haar CO2-voetafdruk en slaagde erin de CO2-uitstoot met een kwart terug te brengen. Ook is TMG gebruiker van groene stroom en heeft MVO-afspraken met haar leveranciers vastgelegd. TMG steeg hierdoor naar een C-label. Wel is er verbetering mogelijk met het gebruik van verantwoord papier. Het Financieel Dagblad staat op de tweede plaats, door het gebruik van uitsluitend FSC gecertificeerd papier. De overige kranten blijven achter omdat de uitgevers geen beleid voor MVO inzichtelijk hebben gemaakt.

Binnen de tijdschriftenbranche ziet een grote verschuiving in het gebruik van verantwoord papier. Van de 26 onderzochte tijdschriften gebruikt nu ruim een kwart van de titels gecertificeerd papier en communiceert daarover. Dat geldt ook voor de tijdschriften Quote, Vrij Nederland en Voetbal International. De Groene Amsterdammer scoort daarentegen helemaal geen punten, omdat het opinieblad niet duidelijk communiceert over het gebruik van milieu gecertificeerd papier, noch of er beleid is om CO2-uitstoot te beperken. Ook Playboy en internationale glossy’s als Vogue en Glamour scoorden geen punten en krijgen een E-label.

De vrouwenbladen van Sanoma blijven achter. Niels Oskam van Rank a Brand daarover: 'Dat Sanoma hierover weinig concreets communiceert is opvallend, omdat de marktleider van vrouwenbladen - zoals Libelle, Viva en de Linda - wel voorop wil lopen als het gaat om People, Planet en Profit. Het bedrijf maakt geen CO2-voetafdruk bekend en er wordt geen concrete informatie gegeven over het aandeel verantwoord papiergebruik. Informatie over duurzaamheid zou gemakkelijk toegankelijk moeten zijn voor consumenten om een verantwoorde keuze te kunnen maken.'
Rank a Brand.

Het bladenonderzoek is onderdeel van de merkenvergelijkingen van Rank a Brand, die de consument de mogelijkheid geven om te kiezen voor bedrijven die oog hebben voor milieu, klimaat en arbeidsomstandigheden.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in