Overslaan en naar de inhoud gaan

Stijging advertentie-inkomsten te danken aan zoekmachinemarketing

Online advertentie-inkomsten in de VS stegen in 2003 met 21 procent, en dat is merendeels te danken aan het groeiende gebruik van…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In totaal bedroegen de bestedingen 7,3 miljard dollar, dit volgens berekeningen van PricewaterhouseCoopers (PwC) en het Interactive Advertising Bureau (IAB). Het bedrag ligt iets hoger het geschatte bedrag van 7,2 miljard dollar in februari van dit jaar.

related partner content for mobile comes here

Vooral de inkomsten van zoekmachinemarketing, via betaalde zoekresultaten, schoten in 2003 omhoog, met 20 procent. Rich Media uitingen stegen met 3 procent, affiliates met 2 procent. Andere online uitingen werden minder ingezet: Het gebruik van display advertenties daalde met 21 procent, van 29 procent in 2002. Sponsoring komt ook minder voor: een daling van 10 procent ten opzichte van 18 in 2002. Online classifieds dalen met 2 procent (5 procent in 2002). Ook e-mail werd minder ingezet: een daling van 3 procent in 2003, terwijl dit kanaal in 2002 nog 4 procent van de totale bestedingen behelsde.

De meeste advertenties waren gericht op consumenten (37 procent van de inkomsten, een stijging van 5 procent ten opzichte van 2002). Gevolgd door Computer (20 procent, dat betekent een stijging van 2 procent tov 2002), en Financiele Diensten (12 procent, een daling van 1 procent tov 2002), Media (12 procent) en Zakelijke Diensten (10 procent).

Als advertentiemodel worden de CPC-prijsmodellen (cost per click) steeds favorieter. Deze modellen werden 16 procent meer ingezet, van 21 procent in 2002 naar 37 procent in 2003. De stijging gnig ten koste van de hybride modellen, die zakten van 34 procent in 2002 naar 20 procent in 2003. Meest gebruikte model in de VS blijft echter nog steeds CPM (cost per thousand impressions), met 43 procent.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in