Stijging advertentie-inkomsten te danken aan zoekmachinemarketing
In totaal bedroegen de bestedingen 7,3 miljard dollar, dit volgens berekeningen van PricewaterhouseCoopers (PwC) en het Interactive Advertising Bureau (IAB). Het bedrag ligt iets hoger het geschatte bedrag van 7,2 miljard dollar in februari van dit jaar.
Vooral de inkomsten van zoekmachinemarketing, via betaalde zoekresultaten, schoten in 2003 omhoog, met 20 procent. Rich Media uitingen stegen met 3 procent, affiliates met 2 procent. Andere online uitingen werden minder ingezet: Het gebruik van display advertenties daalde met 21 procent, van 29 procent in 2002. Sponsoring komt ook minder voor: een daling van 10 procent ten opzichte van 18 in 2002. Online classifieds dalen met 2 procent (5 procent in 2002). Ook e-mail werd minder ingezet: een daling van 3 procent in 2003, terwijl dit kanaal in 2002 nog 4 procent van de totale bestedingen behelsde.
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisDe meeste advertenties waren gericht op consumenten (37 procent van de inkomsten, een stijging van 5 procent ten opzichte van 2002). Gevolgd door Computer (20 procent, dat betekent een stijging van 2 procent tov 2002), en Financiele Diensten (12 procent, een daling van 1 procent tov 2002), Media (12 procent) en Zakelijke Diensten (10 procent).
Als advertentiemodel worden de CPC-prijsmodellen (cost per click) steeds favorieter. Deze modellen werden 16 procent meer ingezet, van 21 procent in 2002 naar 37 procent in 2003. De stijging gnig ten koste van de hybride modellen, die zakten van 34 procent in 2002 naar 20 procent in 2003. Meest gebruikte model in de VS blijft echter nog steeds CPM (cost per thousand impressions), met 43 procent.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid