Overslaan en naar de inhoud gaan

“Geen innovatie regiopers door kostenbesparing

De afgelopen twintig jaar zijn de oplagen en aantallen uitgevers van met name regionale dagbladen sterk teruggelopen. Betaalde media met…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dit blijkt uit recent onderzoek van de Amsterdam School of Communications Research (ASCoR), verbonden aan de vakgroep Communicatiewetenschap van de Universiteit van Amsterdam. Het onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van het Bedrijfsfonds voor de Pers heeft uitgevoerd. Uit een ander onderzoek - van KPMG eveneens in opdracht van het Bedrijfsfonds ‒ kwam eveneens naar voren dat regionale dagbladen door verschillende oorzaken in deze ongunstige positie zijn beland.

related partner content for mobile comes here

Allereerst is de concurrentie tussen dagbladen afgenomen, terwijl de concurrentie met andere aanbieders van nieuws en informatie is gegroeid. De vraag naar geschreven nieuws is teruggelopen, advertentievolumina zijn door lager bereik gedaald en deze negatieve spiraal is nog versterkt door laagconjunctuur. In reactie op deze ongunstige ontwikkelingen hebben dagbladbedrijven vooral gekozen voor het realiseren van kostenbesparing door schaalvergroting.

Het bestaan van schaalvoordelen prikkelt de regio-uitgever tot fuseren, (ver)kopen of samenwerken, waardoor de kranten in een vicieuze cirkel terechtkomen. De nadruk op kostenvoordelen heeft ertoe geleid dat de band met lezers en adverteerders minder aandacht kreeg en stond tevens de ontwikkeling van nieuwe diensten en innovatie in de weg, is de conclusie.

Het Bedrijfsfonds voor de Pers heeft de resultaten van beide onderzoeken aan staatssecretaris Medy van der Laan van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap aangeboden.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in