´Sociale media in supply chain vaak onbenut´
35 procent weet niet of supply chain-partners sociale media gebruiken, 23 procent zegt dat hun partners het kanaal zowieso niet gebruiken om met klanten te communiceren.
Zo vond IDG Research. Slechts 7 procent van de 150 ondervraagde managers weet zeker dat hun verkooppartners gebruik maken van sociale media. De overgebleven 35 procent heeft een vaag vermoeden. Gemiddeld gebruiken 4 op de 10 ondervraagden sociale media in hun interactie met supply chain-partners.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaDe voornaamste reden dat de respondenten niet doorzetten met sociale media ter ondersteuning van relaties in de supply chain, is omdat ze geen direct voordeel zien (26 procent). 13 procent zegt een eigen communicatiesysteem te hebben waarmee ze tevreden zijn. 1 op de 10 ziet problemen met de betrouwbaarheid of veiligheid.
Zelfs als de werkgever actief sociale media promoot voor zakelijk gebruik, zal 43 procent van de werknemers die het nu niet gebruikt, het ook niet gaan gebruiken. Slechts 7 procent zal hier dan wel meteen gebruik van gaan maken.
Volgens de onderzoekers gebruiken respondenten sociale media vooral om op de hoogte te blijven van trends (62 procent), 42 procent volgt de concurrent of zoekt informatie die kan helpen bij het maken van beslissingen. 45 procent gebruikt echter ook sociale media om in dialoog te komen met experts of
‘industrie peers’, 43 procent interacteert met andere gebruikers in een speciale community, bijvoorbeeld op Linkedin.
Respondenten die wel gebruik maken van sociale media in de interactie met verkooppartners, denken wisselend over het resultaat. 60 procent is positief en zegt dat sociale media de relatie flink heeft verbeterd (20 procent) of iets heeft verbeterd (40 procent). Sociale media heeft klantenservice ook ietwat verbeterd (65 procent), net als de merkloyaliteit (63 procent), de mate van aankoopbereidheid (53 procent) en de mate van aanbeveling (68 procent).
Bron: Marketingcharts
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid