Overslaan en naar de inhoud gaan

Ruzie in alcoholvoorlichting

Ruzie in de alcoholvoorlichting. Stiva (Alcoholindustrie) vindt dat het STAP (Alcoholpreventie) slecht onderzoek heeft gehouden over…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

STAP heeft verontwaardigd gereageerd op onderzoek van Stiva en SPOT, de Stichting Promotie Televisiereclame. Die claimen dat jongeren van 12 tot 17 jaar hebben de afgelopen tien jaar 40 procent minder drankreclames op tv gezien. Restrictie van de alcoholreclame doet zijn werk, willen beide maar zeggen.

related partner content for mobile comes here

Stiva en SPOT hielden het onderzoek om de discussie over alcoholreclame voor jongeren te beïnvloeden. Deze is sinds 2009 op radio en tv tussen 6 uur ’s ochtends en 9 uur ’s avonds verboden.

Het Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid, kortweg STAP, bracht anderhalf jaar geleden onderzoek in opdracht van het ministerie van VWS naar buiten. Daaruit bleek dat dit tijdslot bij 12- tot en met 17-jarigen geen effect heeft gehad. De alcoholproducenten verdrievoudigden het aantal drankreclames na 9 uur ’s avonds, waardoor jongeren er alleen maar meer hebben gezien, aldus STAP. De uitkomsten lijken politieke consequenties te krijgen. SGP, ChristenUnie en SP pleitten onlangs voor het inperken van alcoholreclames.

Stiva kwam daarop met , omdat ze de cijfers van STAP niet juist vonden. noemt de Stiva-cijfers misleidend.

In het nieuwe nummer van Communicatie Magazine (mei, 2013) leest u een analyse van de cijferstrijd in alcoholvoorlichting.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in