Overslaan en naar de inhoud gaan

Resultaat campagne ‘Let’s get digital’: 23 procent Nederland is bekend met DAB+

‘Bemoedigende resultaten’, zeggen landelijke publieke en commerciële radiostations.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Een paar maanden na de start van de campagne ‘Let’s get digital’, gestart in juli 2014, is de bekendheid met de ethertechniek van Digital Radio+, DAB+, gegroeid tot 23 procent. De naamsbekendheid van Digital Radio+ is 29 procent. Dat blijkt uit onderzoek van Agentschap Telecom dat deze maand werd gepubliceerd.

related partner content for mobile comes here

Er is tevredenheid over de resultaten in het door Agentschap Telecom gepresenteerde rapport, zegt Jacqueline Bierhorst, woordvoerster voor Digital Radio+ Nederland: ‘Digitalisering heeft op andere platformen dan digitaal in de ether al een aantal jaren geleden zijn intrede gedaan. Sinds vorig jaar is ook digitale ether radio beschikbaar. Pas in mei 2014 is de gezamenlijke campagne van start gegaan. De resultaten uit het onderzoek vinden wij een goede start.’

Uit het onderzoek blijkt dat digitaal naar de radio luisteren groeit en analoog luisteren afneemt. Digital Radio+ Nederland: ‘Thuis en op werkplekken wordt digitaal luisteren via vast internet, wifi en de digitale kabel (set top box) meer en meer gemeengoed.’ Tot voor kort was er voor het onderweg luisteren naar digitale radio nog geen voordelige oplossing, zegt het orgaan: ‘Immers onderweg radio luisteren via mobiel internet betekent een flink verbruik aan data. Hiervoor zijn anderhalf jaar geleden door de publieke en commerciële radiostations digitale ethernetwerken met DAB+ technologie aangelegd.’

De penetratiegraad van DAB+ is nog zeer laag. DAB+ heeft er volgens Bierhorst vanaf mei 2014 veel luisteraars bij gekregen, maar het gaat om nog maar 3 procent van alle luisterminuten. Luisteren via de ether is nog altijd dominant, voornamelijk via de FM-band (47 pct). Ook kabel (25 pct) en internet (21 pct) zijn significant als digitale luistermethode.

Een concrete doelstelling wat betreft de penetratiegraad van DAB+ is er overigens niet. Bierhorst: ‘Digitaal luisteren, zowel via de kabel of internet (vast, mobiel of via WiFi) of DAB+ zal meer en meer toenemen. De exacte prognoses worden nader vastgesteld.’ Ook de termijn waarop uitzenden via de FM zal worden stopgezet (de belangrijkste prikkel voor consumenten voor de aanschaf van een DAB+-radio), is nog niet bekend. Bierhorst: ‘De keuze om digitale etherradio in Nederland te introduceren heeft meerdere redenen, waaronder de overeenstemming binnen Europa om efficiënter gebruik van etherspectrum (afschakeling analoge capaciteit) te bevorderen. In Engeland, Duitsland, Noorwegen, Denemarken, Italië, Polen, Zwitserland, Frankrijk en binnenkort ook België kent digitale ether radio inmiddels grote groepen luisteraars. In Noorwegen wordt de FM in 2017 afgeschakeld. In Zwitserland en Zweden wordt toe gewerkt naar 2020-2025 (gefaseerde afschakeling FM). Binnen de overige Europese landen, waaronder ook Nederland, wordt gewerkt aan een planning ter afschakeling van de FM.’

Volgens Bierhorst blijkt uit het onderzoek dat de tevredenheid onder DAB+-luisteraars hoog is. ‘Zelfs hoger dan voor alle andere manieren van radioluisteren.’

De commerciële en de publieke radiostations en de overheid zijn tevens in gesprek met automobielfabrikanten om DAB+ radio’s standaard in auto’s aan te bieden. Deze partijen zijn een belangrijke schakel om DAB+ bij het grote publiek mede te introduceren.

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in