Pepsi groot in voeding
In december vorig jaar passeerde Pepsi marktleider Coca-Cola in marktkapitalisatie: haar beurswaarde was, voor het eerst in de historie, groter dan die van Coke. De laatste vijf jaar steeg het aandeel PepsiCo een derde in waarde, terwijl het aandeel Coke in diezelfde periode met een derde daalde. Heeft de consument het ene voor het andere merk verruild? Nee, hooguit een beetje.
Pepsi’s wederopstanding is vooral te danken aan het feit dat ze, onder aanvoering van CEO en ex-marinier Steve Reinemund, tijdig op andere drankjes inzette (het gezonde Aquafina, of sportdrankje Gatorade) en later ook met succes in voeding ging. Belangrijk in dit verband was de overname van Quaker Oats in 2000. Pepsi heeft inmiddels een voedingstak (Frito-Lay) die het zeer goed doet. Nu constateren Pepsi-bobo’s dat het verliezen van de cola-oorlog het beste is geweest dat Pepsi is overkomen. Want daardoor maakte de producent de overstap naar andere dranken, en naar voeding.
Vacatures
Senior communicatie adviseur / Woordvoerder
Ministerie van Klimaat en Groene GroeiContentredacteur
Provincie UtrechtConcern communicatieadviseur
Gemeente AltenaBron: Fortune. Deze samenvatting komt uit Marketing International, onze maandelijkse verzameling van het belangrijkste buitenlandse marketingnieuws. Meer weten?
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid