Overslaan en naar de inhoud gaan

Pepsi groot in voeding

Tien jaar geleden leek Coca-Cola aartsrivaal Pepsi definitief te hebben verpletterd. Nu zijn de rollen behoorlijk omgedraaid.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In december vorig jaar passeerde Pepsi marktleider Coca-Cola in marktkapitalisatie: haar beurswaarde was, voor het eerst in de historie, groter dan die van Coke. De laatste vijf jaar steeg het aandeel PepsiCo een derde in waarde, terwijl het aandeel Coke in diezelfde periode met een derde daalde. Heeft de consument het ene voor het andere merk verruild? Nee, hooguit een beetje.

related partner content for mobile comes here

Pepsi’s wederopstanding is vooral te danken aan het feit dat ze, onder aanvoering van CEO en ex-marinier Steve Reinemund, tijdig op andere drankjes inzette (het gezonde Aquafina, of sportdrankje Gatorade) en later ook met succes in voeding ging. Belangrijk in dit verband was de overname van Quaker Oats in 2000. Pepsi heeft inmiddels een voedingstak (Frito-Lay) die het zeer goed doet. Nu constateren Pepsi-bobo’s dat het verliezen van de cola-oorlog het beste is geweest dat Pepsi is overkomen. Want daardoor maakte de producent de overstap naar andere dranken, en naar voeding.

Bron: Fortune. Deze samenvatting komt uit Marketing International, onze maandelijkse verzameling van het belangrijkste buitenlandse marketingnieuws.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in