Overslaan en naar de inhoud gaan

Overleden oprichter van biermerk Carlsberg geeft een TED-talk

Geoffrey Hantson (FCB Happiness): ‘Jacobsen is een beetje van Elon Musk, een beetje Mark Zuckerberg en heeft heeft ook wel iets van…
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Het Deense biermerk Carlsberg heeft veel concurrentie en wil daarom zijn authenticiteit benadrukken. De opdracht was een campagne rondom merkerfgoed waarin de nadruk niet ligt op nostalgie, maar op de toekomst. Het Belgische bureau FCB Happiness kwam met het idee om oprichter JC Jacobsen te laten herrijzen uit de dood.

related partner content for mobile comes here

Zijn tijd vooruit


Jacobsen begon het bedrijf in 1847. Volgens creatief directeur Geoffrey Hantson van Happiness was hij zijn tijd vooruit.

Jacobsen begon het bedrijf in 1847. Volgens creatief directeur Geoffrey Hantson van Happiness was hij zijn tijd vooruit.

Hantson: ‘Jacobsen is een beetje van Elon Musk, een beetje Mark Zuckerberg en heeft heeft ook wel iets van Steve Jobs. Hij werkte volgens principes van de deeleconomie [hij gaf zijn giststammen aan concurrenten] en gaf 98% van zijn geld aan de wetenschap. We dachten: als hij vandaag de dag zou leven, zou hij een goede kandidaat zijn voor een TED-talk.’

TEDxCopenhagen


Zo ontstond het idee om hem te laten herrijzen voor een presentatie op TEDxCopenhagen. ‘We onderzochten hoe men leefde in zijn tijd en kwamen erachter dat de hologrammen toen zijn uitgevonden’, vertelt Hantson. ‘Daarom was het logisch om hem holografisch te laten tijdreizen.’

Zo ontstond het idee om hem te laten herrijzen voor een presentatie op TEDxCopenhagen. ‘We onderzochten hoe men leefde in zijn tijd en kwamen erachter dat de hologrammen toen zijn uitgevonden’, vertelt Hantson. ‘Daarom was het logisch om hem holografisch te laten tijdreizen.’

Het bureau gebruikte de holografische techniek ‘Pepper’s Ghost’, een techniek uit 1862 vernoemd naar de Engelse onderzoeker John Henry Pepper. Een acteur speelde Jacobsen in de Carlsberg Gklyptotek, een museum dat steunt krijgt van de Carlsberg Foundation.

Nog steeds relevant


De TED-talk heet 'waarom je elke vraag met 'waarschijnlijk' moet beantwoorden. In de presentatie pleit Jacobsen voor een wetenschappelijke aanpak van ieder vraagstuk. De presentatie ging daarnaast over Jacobsens bijdrage aan de wetenschap. Hantson: ‘De speech was een grotere uitdaging dan de techniek. Het moest een tekst zijn die hij in 1883 of 1887 had kunnen voordragen en vandaag de dag nog steeds relevant is.’

De TED-talk heet 'waarom je elke vraag met 'waarschijnlijk' moet beantwoorden. In de presentatie pleit Jacobsen voor een wetenschappelijke aanpak van ieder vraagstuk. De presentatie ging daarnaast over Jacobsens bijdrage aan de wetenschap. Hantson: ‘De speech was een grotere uitdaging dan de techniek. Het moest een tekst zijn die hij in 1883 of 1887 had kunnen voordragen en vandaag de dag nog steeds relevant is.’

Hij vertelt dat zijn team maandenlang in het archief van Carlsberg heeft gespit om alles te weten te komen over de oprichter. Ze streefden naar zoveel mogelijk authenticiteit. ‘Er zijn meer merken die hun oprichter gebruiken in campagnes, maar de meeste voelen meer als marketingverhalen dan echte geschiedenis.’

Er is iets misgegaan bij het weergeven van de video. Ververs de pagina om het opnieuw te proberen.

De TED-talk en het bijbehorende introductiefilmpje worden tot het eind van het jaar gebruikt voor internationale marketingdoeleinden.

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in