Overheid moet gevoelige snaar zien te raken
De fout die bijvoorbeeld het Voedingscentrum in zijn spotjes maakt, is volgens Dagevos vasthouden aan "feiten en rationaliteit". Snoepfabrikanten en hamburgerketens maken juist meer gebruik van emoties om hun waar aan de man te brengen. Dat 'recht op genot' slaat vervolgens beter aan dan de waarschuwing tegen overgewicht. "Blijft de overheid zich alleen richten op ratio, dan mist zij inleving en zicht op wat er leeft in de samenleving."
Volgens de LEI-onderzoeker staat vooral het beeld centraal. Een merk heeft een bepaald imago, dat lang niet altijd precies hoeft te kloppen met de werkelijkheid.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaCampagneleider fondsenwerving
Natuur & MilieuIn zijn rapport 'Voedselbeelden' constateert Dagevos dat de overheid nog wat huiverig is om zaken als voedselveiligheid en gezondheid te verkopen op gevoel. "Maar vooral in de communicatie met burgers zou de overheid minder bang moeten zijn om emotionele beelden te gebruiken", vindt Dagevos. (ANP)
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid