Overslaan en naar de inhoud gaan

Optimale zoekmachine strategie voor 2009 (2)

Vorige week schreef ik het eerste deel van Optimale zoekmachine strategie voor 2009. Vandaag deel 2:
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Vorige week schreef ik het eerste deel van . Vandaag deel 2:

related partner content for mobile comes here

Segmentatie
Voor elke marketeer is het een absolute must de markt waar de organisatie in opereert en haar (potentiële) klanten in kaart te brengen. Bij zoekmachine marketing kan deze data gebruikt worden om gerichter te adverteren. Door de zoekmachines wordt dan ook in hoog tempo gewerkt aan nieuwe methoden om advertentie campagnes efficiënter in te zetten. Zo zijn er verschillende segmentatiemethoden toepasbaar om te voorkomen dat er mediabudget wordt uitgegeven aan consumenten die buiten de doelgroep vallen.

Geografische segmentatie
is een klassieke methode in de marketing. Bij zoekmachines betekent dit dat het mogelijk is om de locatie waar geadverteerd wordt nauwkeuriger te bepalen. Zo kan er worden ingesteld dat bijvoorbeeld alleen zoekmachine gebruikers uit Amsterdam de advertentie te zien krijgen. Deze mogelijkheid sluit goed aan bij de behoefde aan lokale informatie ( (PDF)). In Nederland ligt het aantal lokaal gerichte zoekopdrachten tussen de 15 en 20 procent. Google Universal Search (het integreren van verticale zoekdiensten in Google) speelt hierop in door bij lokale zoekopdrachten een kaartje van Google Maps tussen de natuurlijke resultaten te vertonen. Een kantoor of winkel vestiging van je organisatie niet op de kaart zetten in Google Maps is een gemiste kans op een (nieuwe) klant.

Demografische segmentatie
Demografische segmentatie biedt op basis van door de zoekmachines verzamelde data de mogelijkheid voor een adverteerder om zich beter op zijn doelgroep te richten. Microsoft AdCenter, het advertentieprogramma van Microsoft, maakt het bijvoorbeeld mogelijk om biedingen aan te passen voor consumenten die binnen de doelgroep vallen. Dit kan door een leeftijdsgebied en een geslacht op te geven. Het is helaas niet mogelijk om bepaalde demografische groepen helemaal uit te sluiten. Hoewel het advertentieplatform Microsoft AdCenter in Nederland nog niet live staat is er wel een bèta versie van Microsoft AdCenter Analytics beschikbaar. Met behulp van dit webstatistieken pakket is het mogelijk om de demografische kenmerken van de bezoekers van een website te herleiden. Door de mogelijkheid om de demografische variabelen te herleiden op zoekterm en campagne niveau is een beperkte sturing op demografisch variabelen mogelijk bij SEA campagnes van Google en Yahoo!. Uiteindelijk zijn deze data ook uiterst bruikbaar om de doelgroep beter te definiëren en zowel online als offline campagnes beter te targeten!

Door het toepassen van deze segmentatie methoden is het voor adverteerders mogelijk extra aandacht te schenken aan consumenten die binnen de doelgroep vallen en worden vertoningen aan consumenten buiten de doelgroep geminimaliseerd. Dit staat naast het kiezen van de juiste zoektermen en daaraan gekoppelde advertentieteksten garant voor een hoger rendement.

Volgende week deel 3 van dit artikel

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in