Overslaan en naar de inhoud gaan

Online nieuws lezers lezen meer nieuws

Het online lezen van nieuws betekent niet automatisch dat er minder, korter of slordig wordt gelezen, zoals vaak wordt aangenomen.…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het online lezen van nieuws betekent niet automatisch dat er minder, korter of slordig wordt gelezen, zoals vaak wordt aangenomen. Onderzoek van , een journalistieke opleiding uit Florida, bewijst zelf het tegendeel. Juist de online nieuwsvolger leest meer tekst dan de lezers van de traditionele 'grote' krant en de tabloidlezer.

related partner content for mobile comes here

De percentages zijn duidelijk: online wordt gemiddeld 77% van het gekozen artikel gelezen. In de krant is dit 62%, terwijl de tabloid zelfs blijft hangen op 57%. De tijd dat men het (meer uitgebreide) leesvoer toch liever eerst even uitprintte lijkt dus definitief voorbij!

De onderzoekers zelf waren hogelijk verbaasd. "Bijna tweederde van de (600) onderzochte online lezers, leest zelfs het gehele artikel," aldus het . Ook bleek uit het eyetrackingonderzoek dat de aandacht van de lezer, ongeacht het medium, het best wordt vastgehouden door een op vraag en antwoord-basis geschreven artikel of opsommende lijstjes. En dat realistische foto's het ruimschoots innen van geënsceneerde of studiofoto's.

Nog een aardige, de methodische lezers neigen nog altijd naar print, waar 75% van de lezers deze manier gebruikt. Online ligt het percentage methodische lezers op 50% en wordt dus evenveel gescand.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in