Overslaan en naar de inhoud gaan

Online gids over product placement

Waarom krijg ik zo’n trek in Pepsi na de horrorfilm Alien vs. Predator? En hoeveel merken kom ik eigenlijk tegen in de onafhankelijke…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Product placement is een –dure- vorm van adverteren in bioscoopfilms, waarbij de merken worden neergezet in een zo natuurlijk mogelijke omgeving. De hoofdrolspeler drinkt bijvoorbeeld uit een flesje Pepsi, of is aan het surfen op een Imac.

related partner content for mobile comes here

De Brandcameo geeft een lijst van alle subtiele en niet zo subtiele product placements uit alle Hollywood blockbusters van de laatste twee jaar. Sommige resultaten zijn op z'n minst verrassend te noemen. Zo maakt Pepsi vaak gebruik van de methode, maar liefst dertien maal sinds januari 2003, in onder andere de films ‘2 fast 2 furious’ en 'School of rock’. De meest creatieve Pepsi placement is wellicht in de sf-horrorfilm Alien vs. Predator, waar een archeoloog een ‘antieke’ Pepsi dop om zijn nek heeft hangen. In de film wordt de cola overigens niet gedronken. Minder subtiel zijn de product placements in Waynes World, waarbij de hoofdrolspeler openljik reclame maakt voor de meest uiteenlopende producten.

Naast de softdrinkfabrikanten maakt vooral de automotive industrie gebruik van product placement. Chevrolet, Cadillac, Ford en Mercedes hebben allen een plek in de top 10. Mercedes is natuurlijk bekend van de James Bond films. Ook Sony en Nokia doen het goed.

Minder voor de hand liggende samenwerkingsverbanden zijn te zien in de Hulk (Apple en Berkeley universiteit) en Spiderman (eBay). En de documentaire Fahrenheit 9/11 telt maar liefst 51 product placements, variërend van Mister Frostee tot Enron. Brandcameo daarover: ‘Veel merken komen te snel langs om goed te worden opgemerkt. De film laat eigenlijk meer zien hoe ‘branded’ onze wereld eigenlijk is.’ Zelfs tekenfilms ontkomen niet aan product placement: in Shrek2 komen Versarchery en Farbucks coffee voorbij.

Harry Potter doet het slimmer, daar zit de product placement in het echte leven: in de aflevering "Harry Potter and the Philosopher's Stone" eet Bertie Bot namelijk ‘Every Flavour Beans’. Deze bonen zijn sinds kort ook in echte winkels verkrijgbaar. (Reuters)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in